Geen Belgisch platenlabel is zo toonaangevend als R&S Records, dat in de jaren 80 en 90 de eerste platen uitbracht van onder meer Aphex Twin, Dave Clarke, CJ Bolland, DJ Hell, Dave Angel en Ken Ishii, en ook bekend is van de compilatiereeks In Order To Dance. Na enkele jaren te hebben stilgelegen, heeft oprichter Renaat Vandepapeliere nu weer grote (digitale) plannen.

Waarom ben je er een tijd geleden mee gestopt?

Renaat Vandepapeliere: Burn-out. Twintig jaar lang ben ik er zeven dagen op zeven mee bezig geweest. Toen enkele deals met Sony en Pias bleken tegen te vallen, had ik er definitief genoeg van.

‘Definitief’ is blijkbaar een rekbaar begrip.

Vandepapeliere: (lacht) Ik bleef natuurlijk met die gigantische backcatalogus zitten waar nog altijd veel vraag naar is. Maar ik wou die dingen pas opnieuw beschikbaar maken als de onlineverkoop op punt stond.

Dat is intussen het geval?

Vandepapeliere: Ik vind van wel. Er zit eindelijk een structuur in. De verkoop loopt ook als een trein. Van iTunes heb ik nog geen cijfers, maar via andere kanalen hebben we op een maand tijd al meer dan vijftigduizend nummers verkocht – oude nummers hé!

Een van de eerste re-releases is ‘Selected Ambient Works 85-92’, de debuutplaat van Aphex Twin. De charme van die plaat was dat hij op cassette is opgenomen, maar jij hebt hem nu laten remasteren. Met toestemming van?

Vandepapeliere: Hij heeft inmiddels een exemplaar ontvangen en vindt het leuk. Pas op: ik vind die oude versie ook nog altijd charmant klinken, maar we zijn zestien jaar later en het werd tijd dat er iets mee gebeurde.

Op jullie website staat dat R&S de standaard moet worden voor de ‘online dance community’. Vertel!

Vandepapeliere: Eigenlijk ben ik daar zelf niet mee bezig. Er zijn maar twee dingen die ik zelf nog wil doen: met een écht grote groep samenwerken en een jaar de wereld rondtrekken met een reizende club – iets waanzinnig hightech. Maar Bob, onze IT’er, zal je ongetwijfeld verder kunnen helpen.

Hallo, Bob?

Bob De Wit: We voeren op dit moment nog volop gesprekken met grote technologieplatformen, maar het komt erop neer dat we online willen doen wat R&S vroeger vanuit de living van Renaat deed. Hij had thuis een opnamestudio staan waar talrijke elektronicagoden gebruik van hebben gemaakt om aan hun sound én succes te werken.

Vandaag heb je geen superdure studio meer nodig.

De Wit: Nee, maar wel een pak andere dingen. Om vandaag opgemerkt te worden, moet je multi-mediaal uit de hoek komen. De meeste websites zijn echter veredelde blogs waar fans hooguit naar een filmpje kunnen kijken. We willen een platform creëren dat artiesten toestaat het internet optimaal te benutten, zonder dat er 7/7 een IT’er stand-by moet zijn.

focusknack.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content