Simpel, direct, emotioneel, satirisch. Zo kun je de stijl omschrijven van Nino Rota, de vierde componist die in Focus' soundtrackreeks aan bod komt. Structuur, technische vernieuwing, abstractie zijn immers niet van toepassing op Rota. Neem nu zijn bekendste thema, dat van The Godfather. Het verdraagt haast geen analyse, maar roept in zijn eentje, met een eigen interne kracht de reikwijdte van de Italiaans-Amerikaanse saga op: het heimwee naar het moederland, de mijmering naar wat was, de melancholische stemming die zowel Vito als Michael Corleone kenmerkt, de droefheid om het feit dat familie en misdaad elkaar uitsluiten. Nie...

Simpel, direct, emotioneel, satirisch. Zo kun je de stijl omschrijven van Nino Rota, de vierde componist die in Focus' soundtrackreeks aan bod komt. Structuur, technische vernieuwing, abstractie zijn immers niet van toepassing op Rota. Neem nu zijn bekendste thema, dat van The Godfather. Het verdraagt haast geen analyse, maar roept in zijn eentje, met een eigen interne kracht de reikwijdte van de Italiaans-Amerikaanse saga op: het heimwee naar het moederland, de mijmering naar wat was, de melancholische stemming die zowel Vito als Michael Corleone kenmerkt, de droefheid om het feit dat familie en misdaad elkaar uitsluiten. Niets kan dat gevoel verpesten, zeker niet de gedachte dat Rota voor het thema elementen van een vroegere score voor de Italiaanse film Fortunella (1958) had opgerakeld. Dat zorgde ervoor dat Rota's oscarnominatie voor de score in 1972 werd ingetrokken (voor Part II kreeg hij in 1974 samen met Carmine Coppola alsnog de erkenning). Het Milanese wonderkind werd in 1911 geboren als Nini Rinaldi. Hij zag al op 12-jarige leeftijd zijn eerste oratorium L'infanzia di San Giovanni Battista opgevoerd worden in Milaan en Parijs, en voltooide drie jaar later zijn lyrische komedie Il Principe Porcaro. Naast een onwaarschijnlijk lange reeks van symfonieën, concerto's, orkestwerken, opera's en balletscores die hij schreef tussen 1942 en 1978 ( Amor di poeta voor Maurice Béjart, opgevoerd in Brussel in 1978, was een van zijn allerlaatste wapenfeiten), maakte Rota muziek voor de topregisseurs van zijn tijd: Edward Dmytryk ( Obsession), René Clément ( Plein soleil), Luchino Visconti ( Il gattopardo). Onsterfelijk is vanzelfsprekend zijn symbiotische samenwerking met Federico Fellini, wiens unieke filmuniversum hij van 1952 af (met Il sceicco bianco, Fellini's eerste solofilm) mee bleef construeren tot aan Prova d'orchestra in 1979 - het jaar waarin hij overleed. 'Het was geen keuze', zei Fellini ooit. 'Het was werkelijk het samenkomen van twee temperamenten, van twee wezens die noodzakelijkerwijs, binnen de grenzen van hun resultaten, moesten samenwonen met de expressie van een film, die meer leven en uitstraling kreeg door de muziek.' Al doet het feit dat hij een wereldhit scoorde met het liefdesthema voor Franco Zeffirelli's Romeo and Juliet het ergste vrezen, je moet alleen maar de hele symfonische score even horen om in te zien dat Rota niet voor sentiment stond maar voor echte, doorleefde emotie. Bij het motief van het circus in Fellini's werk - La dolce vita, La strada, Roma, 8 O - voegde hij bovendien een sterk gevoel voor het absurde. Kortom, hij stond voor alles wat mensen doorgaans 'het leven' noemen. De ultieme collectie van deze filmcomponist, wereldberoemd om zijn werk voor Federico Fellini, vakkundig samengesteld door filmrecensent en Focus Knack-hoofdredacteur Patrick Duynslaegher. Met scores uit The Taming of the Shrew, Romeo and Juliet, The Godfather, La Strada, La Dolce Vita, Otte e Mezzo, Roma, Amarcord en vele andere films. Dit aanbod is geldig in alle filialen van Fnac (Fnac Antwerpen, Groenplaats; Fnac Brussel, City 2; Fnac Gent, Veldstraat 7; Fnac Leuven, Vital Decosterstraat 7; Fnac Wijnegem, Shopping Center; Fnac Liège, Rue Joffre). Actie geldig van 10/9 tot 7/10/2003. Niet cumuleerbaar met andere acties, kortingen of promoties. Eén bon per cd. Door Jo Smets