Museums in the 21th Century, Concepts Projects Buildings

K20, KUNSTSAMMLUNG NORDRHEIN-WESTFALEN
...

K20, KUNSTSAMMLUNG NORDRHEIN-WESTFALEN GRABBEPLATZ 5 IN DUSSELDORF, VAN 1 APRIL TOT 25 JUNI. WWW.KUNSTSAMMLUNG.DE Sinds het Guggenheim in Bilbao was er geen houden meer aan: overal ter wereld schoten sensationele of op zijn minst in het oog springende musea uit de grond. Als het op herkenning aankomt, heeft het hedendaagse museum de kathedraal vervangen, klinkt het vanuit K20. En dat niet alleen. Een beetje toonbare kunsttempel kan in geen tijd een verloederd stadsdeel op de been helpen. Als het even meezit, krijgt het culturele leven een boost van jewelste en profiteert de hele stad ervan. Nood aan een symbool of iets wezenlijks waarmee mensen zich kunnen identificeren in tijden van globalisatie en onzekerheid? Even Libeskind of Gehry bellen en de oplossing staat al op papier. Hoewel. Een behoorlijk museum moet ook aan een vrij zwaar eisenpakket voldoen. Zo wensen we tegenwoordig complete ervaringen, veel meer dus dan wat proper opgehangen doeken en een goeie lichtinval. De hedendaagse culturo komt niet alleen voor een collectie naar een cultuurbastion, hij/zij waardeert ook een indrukwekkende entree, een spectaculaire gevel (of iets vergelijkbaars om thuis over te vertellen), een uitnodigende sfeer, een leuke shop en als het kan ook een spatieuze koffiebar. Daarnaast moet een museum nog altijd een beetje een monument zijn, een oord dat via vaste collecties een verleden - zelfs al is het een recent - in ere houdt, en tegelijk moet het ook een nieuw imago kunnen creëren, voor de stad, voor de kunst en voor het voortaan in dichte drommen toestromende publiek. Vanaf dit weekend opent K20 met 26 projecten die hoog scoren op de imagoschaal. Museums in the 21th Century geeft een overzicht van de meest vooruitstrevende museumarchitectuur van vandaag, gaande van de expressieve projecten van Frank Gehry tot de glasheldere taal van Tadao Ando. Met maquettes, computersimulaties, ontwerpschetsen en dvd-installaties worden reeds afgewerkte en nog te voltooien musea gepresenteerd. Zo is Gehry op post met de Corcoran Gallery of Art in Washington, die net zoals het Guggenheim in Bilbao en het Marta in Herfort uitgerust is met reusachtig slingerende, metalen linten. Het Museum voor Natuurwetenschappen of Musée des Confluences in Lyon doet denken aan een laagvliegende straaljager of een pas geland ruimteschip. Op die manier geeft het Weense bureau Coop Himmelb(l)au vorm aan een gebouw dat in het teken staat van de wetenschap en een internationale uitstraling ambieert. Diller Scofidio + Renfro tonen een swingend Eyebeam Museum of Art and Technology in New York, en Architectures Jean Nouvel is erbij met het Musée de Quai Branly, het met metaal afgezoomde museum voor etnische kunst in Parijs. White cube? Daar komt het nog altijd op neer, al blijken we ook massaal tuk op ontzagwekkend dure, ingenieuze en visueel verpletterende toeters en bellen. Els Fiers