Niets triestiger dan een journalist die met gevaar voor eigen leven een grove waarheid van enorme importantie blootlegt maar amper gehoor vindt. Tenzij een hongersnood die miljoenen slachtoffers maakt. Agnieszka Holland, de doorgewinterde Poolse regisseuse van...

Niets triestiger dan een journalist die met gevaar voor eigen leven een grove waarheid van enorme importantie blootlegt maar amper gehoor vindt. Tenzij een hongersnood die miljoenen slachtoffers maakt. Agnieszka Holland, de doorgewinterde Poolse regisseuse van Europa Europa en In Darkness, combineert beiden door de Welshe journalist Gareth Jones vanonder het stof te halen. Na een interview met Adolf Hitler vat hij in 1933 het plan op om opper-Sovjet Jozef Stalin te vragen waar hij het geld vandaan toverde voor de ene fabriek na de andere. In tegenstelling tot de kaviaar slurpende Pulitzer Prize-winnaar en The New York Times-journalist Walter Duranty durft hij Moskou te verlaten en wordt in Oekraïne getuige van de Holodomor: de uithongering die miljoenen Oekraïners het leven kostte en sommigen veranderde in kannibalen. Stiliste Holland laat tijdens de zwaarste scènes alle kleur weg. Qua uitvoering is ze amper op foutjes te betrappen, maar het idee om er een les over goede of slechte journalistiek van te maken, werkt tegen haar afgeborstelde prestigefilm, net als de overtrokken subplot rond schrijver George Orwell. De heldhaftige journalist uit Wales verdiende een veel beter scenario.