(PS2)
...

(PS2) Als ontwikkelaar van de PS2-game die als enige officieel verbonden is aan het Moto GP-wereldkampioenschap, is Namco het aan zijn stand verplicht om beter te doen dan de concurrentie. Makkelijk is anders, maar de eerste indruk van Moto GP3 is een positieve. Je mag racen op vijftien parcours in plaats van tien in de vorige versie en met 41 motoren in plaats van 38 krijg je precies het soort uitbreiding dat je verwacht. Voor de echte fans is dat ook voldoende, zij willen gewoon aan het nieuwe seizoen beginnen en hebben geen boodschap aan nieuwigheden in de gameplay. Dat zulke nieuwigheden toch aanwezig zijn, pleit voor Namco, dat niet zomaar teert op het behaalde succes. De meest ingrijpende evolutie zit hem in de afzonderlijke bediening van de voor- en achterremmen. Die maken het rijden realistischer maar ook een stuk moeilijker. Je hebt ook controle over de precieze houding van de piloot op zijn motor en de verdeling van zijn gewicht. Dat is belangrijk: bij het ingaan van de bocht doe je er goed aan het gewicht zoveel mogelijk naar voren te verplaatsen, bij het uitgaan van de bocht moet je dan weer naar achteren proberen te schuiven. Zo leer je nog eens iets bij door spelletjes te spelen. Die vergevorderde handmatige besturing van de motoren vereist wel enige oefening. Meer nog: nieuwelingen zijn wel enkele weken zoet vooraleer ze het juiste team, de juiste afstelling van hun motor en het juiste baangevoel hebben. Voor wie ontmoedigd geraakt door zoveel realisme: je kan ook alle opties uitschakelen en gewoon gas geven. Je begint dan het best in de arcade mode, zoals steeds de meest eenvoudige. In de time trial mode race je alleen tegen de klok, ideaal om het parcours en je motor beter te leren kennen. De challenge mode bevat honderd kleine en grote uitdagingen, maar de meest strijdvaardige racers begeven zich zo snel mogelijk naar de season mode, waarin ze een volledig kampioenschap afwerken. De prachtige (verbeterde) graphics en de technische verbeteringen tonen dat Namco nog steeds op scherp staat. Het Japanse productiehuis heeft mogelijk geleerd van de officiële Formula One-game. Die kon met zijn licentie alle bestaande piloten en parcours gebruiken, een garantie op succes. Door op de lauweren te rusten, lieten de ontwikkelaars de concurrenten echter inlopen. Moto GP trapt voorlopig niet in dezelfde val. Laten we hopen dat het zo blijft. DOOR BART VANDORMAEL