Michelangelo Pistoletto & Cittadellarte MuHKA, Leuvenstraat 32 in Antwerpen, tot 30 november. 03 238 59 60 en www.cittadellarte.it
...

Michelangelo Pistoletto & Cittadellarte MuHKA, Leuvenstraat 32 in Antwerpen, tot 30 november. 03 238 59 60 en www.cittadellarte.it Ondanks zijn leeftijd is Pistoletto de vernieuwende drijfveer van in elkaar vloeiende deelprojecten. Fris en lichtvoetig. Artiesten op leeftijd vallen wel eens in herhaling. Ze doen nauwelijks nog een poging om zichzelf heruit te vinden, blijven op hun lauweren rusten en zakken weg in lang achterhaalde wijsheden. Maar niet Michelangelo Pistoletto. Ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd (70) is hij in het Muhka te gast met een van versheid krakende tentoonstelling. Cittadellarte is geen retrospectieve - wat pleit voor de vernieuwingsdrang van de befaamde arte povera-kunstenaar - maar de veruitwendiging van Pistoletto's Progetto Arte. In dat manifest breekt de Italiaan een lans voor een vereniging van uiteenlopende activiteiten als politiek, economie, religie, kunst, communicatie, noem maar op. Door die samenwerking wil hij de kunst uit haar isolement halen en streven naar een vernieuwde samenleving. Of dat lukt is, nog maar zeer de vraag, maar intussen is Cittadellarte - een verwijzing naar een gesloten citadel en een expansieve kunststad - uitgegroeid tot een grote workshop waarin creativiteit centraal staat. Zeven jaar geleden streek Pistoletto neer in een oude textielfabriek in zijn geboortestad Biella. Sindsdien kunnen jonge kunstenaars er verblijven om samen met anderen een project op te zetten. Het resultaat is voor het eerst te zien in het Muhka. Maar voor alle duidelijkheid: naar afgewerkte installaties of schilderijen van één kunstenaar is het nodeloos zoeken. Cittadellarte is een aaneenschakeling van deelprojecten, het overkoepelend concept blijft van Pistoletto die fungeert als motor van het gebeuren. Zijn samenwerkingsprincipe is echter niet nieuw. De laatste tijd zijn in elkaar grijpende evenementen volop in de mode, alleen zijn ze zelden in ons land te zien. Tweede pluspunt: groepskunstwerken hebben iets om het lijf, ofwel omdat de dynamiek voelbaar is, ofwel omdat het verhaal een verrassende wending neemt. In ieder geval omdat een idee gedeeld wordt, wat dikwijls gunstige resultaten oplevert. Cittadellarte scoort op meerdere fronten, maar moet het vooral hebben van de presentatie die het complexe gegeven toegankelijk maakt. De manier waarop het project uit de doeken wordt gedaan, is immers fris, weloverwogen en relatief lichtvoetig. Minpunt: Pistoletto's omvangrijkste kunstwerk totnogtoe neigt soms iets te veel naar de workshopsfeer. Naast standvastige projecten tref je wel eens voorstellen aan die wellicht alleen door de makers zelf zinnig gevonden worden. Daarbij komt nog het eeuwige probleem van projectkunst: wat het ook is, het is nooit af, hetgeen niet altijd even bevorderlijk is voor de geloofwaardigheid van een werk. Desondanks brengt de Italiaanse sterartiest het er elegant af en jaagt hij een opvallend frisse bries door het Muhka. Door ELS FIERS