O ok Robert De Niro - Scorsese's fetisjacteur met wie hij de klassiekers Taxi Driver (1976) en Raging Bull (1980) maakte - is weer in geen mijlen te bespeuren. Net als in Gangs of New York en The Aviator gaf Scorsese de hoofdrol aan zijn nieuwe favoriete leading man: Leonardo DiCaprio.
...

O ok Robert De Niro - Scorsese's fetisjacteur met wie hij de klassiekers Taxi Driver (1976) en Raging Bull (1980) maakte - is weer in geen mijlen te bespeuren. Net als in Gangs of New York en The Aviator gaf Scorsese de hoofdrol aan zijn nieuwe favoriete leading man: Leonardo DiCaprio. 'Ik hoor zeggen dat Leo mijn nieuwe De Niro is', liet Scorsese daarover optekenen. 'Maar ik heb gewoon geluk dat ik telkens goeie acteurs vind met wie ik vaak kan samenwerken. En ik ben niet de eerste met een favoriete acteur: er was Alfred Hitchcock en Grace Kelly. Howard Hawks en Cary Grant. John Ford en John Wayne. Josef Von Sternberg en Marlene Dietrich... Hoe ouder ik word, hoe meer ik begrijp dat techniek en scenario niet volstaan. Het belangrijkste element is de acteur. Hij is de inspiratiebron, het primaire materiaal om te kneden, de motor van de film. Door hem kanaliseer ik mijn energie. Als ik een goeie, creatieve relatie heb met mijn acteur, dan weet ik bijna zeker dat ook de film goed wordt.'Zoals Scorsese indertijd nauw samenwerkte met klasbakken als De Niro en Harvey Keitel; zo is tegenwoordig DiCaprio zijn perfect kneedbare instrument en onscreenpersona. 'Hij noemt me zijn mentor', aldus Scorsese. 'Maar zo heb ik onze relatie nooit bekeken. Eigenlijk is het deels toevallig dat we nu al voor de derde keer samenwerken. Bij Gangs of New York was het Leo's geschiedkundige interesse die me toeliet om eindelijk mijn film te maken, hoewel niemand die wilde. Bij The Aviator was ik het die zijn droomproject hielp realiseren. Het is bijna alsof ik met Leo al zes jaar lang één gigantische film aan het draaien ben! En wat De Niro betreft: er zijn geen bruggen opgeblazen. Integendeel: we hebben een project in de steigers waarin onze vroegere relatie centraal staat.' Of DiCaprio daarin ook een rolletje krijgt, blijft voorlopig koffiedik kijken. En ook op de titelrol van Scorsese's eerstvolgende, meer intieme project - de voor 2008 voorziene Shusaku Endo-adaptatie Silence, over twee jezuiëtenpriesters op bekeringsmissie door het 17e-eeuwse Japan - staat hij voorlopig niet vermeld, al hoeft hij zich duidelijk geen zorgen te maken. Naar alle waarschijnlijkheid wordt DiCaprio straks namelijk gecast in de titelrol van Scorsese's The Rise of Theodore Roosevelt (ook al voorzien voor 2008) en Scorsese liet al verstaan nog meer films met hem te willen maken: 'Ik hoop dat we samen al zijn mogelijkheden als acteur kunnen verkennen. En die reiken ver. Dat zag ik nu ook weer in The Departed. Ik wist sowieso dat Leo de angst en de verbetenheid kon uitdrukken van een kerel die in de val zit. Maar bij hem kun je die emoties ook van zijn gezicht lezen, zonder dat hij een woord hoeft te zeggen. Zo ken ik er maar weinig.'