Nog niet gezegend met een dvd-editie zijn belangrijke titels als Who's That Knocking at My Door?(1968), Alice Doesn't Live Here Anymore (1974), New York, New York (1977) en After Hours (1985). Boxcar Bertha (1972) en The King of Comedy (1983) vindt u bovendien enkel in de Amerikaanse Regio 1-editie, terwijl van Mean Streets (1973) en The Color of Money (1986) zowel een R1 als een UK-R2 bestaat (dat geldt ook voor de cinefiele terugblik A Personal Journey With Martin Scorsese Through American Movi...

Nog niet gezegend met een dvd-editie zijn belangrijke titels als Who's That Knocking at My Door?(1968), Alice Doesn't Live Here Anymore (1974), New York, New York (1977) en After Hours (1985). Boxcar Bertha (1972) en The King of Comedy (1983) vindt u bovendien enkel in de Amerikaanse Regio 1-editie, terwijl van Mean Streets (1973) en The Color of Money (1986) zowel een R1 als een UK-R2 bestaat (dat geldt ook voor de cinefiele terugblik A Personal Journey With Martin Scorsese Through American Movies). Voor de andere films zijn er wel Benelux-R2-edities, die meestal uitmunten door een gebrek aan extra's: Taxi Driver(1976, Columbia TriStar Home Entertainment) Dvd-producent Laurent Bouzereau (die ook Cape Fear op zich nam) maakte zelf een sterke making-of-docu en een fotomontage voor deze uitgave met anamorfische 1.85: 1-widescreen en Dolby Surround 2.0. The Last Waltz (1978, 20th Century Fox Home Entertainment) De 25e verjaardag van Scorseses concertfilm werd door The Band-frontman Robbie Robertson stevig opgepoetst, inclusief een Dolby Digital 5.1 voor de dvd. Hij zorgde ook nog eens voor een featurette en twee commentaartracks, waaronder één met zichzelf en een begeesterde Scorsese. Raging Bull Special Edition (1980, MGM Home Entertainment)Meer dan twee documentaires, een fotogalerij en archiefbeelden van een boksmatch van La Motta vind je niet in deze wel heel karige SE van een onvolprezen film. De Niro noch Scorsese komen aan het woord, maar vaste cutter Thelma Schoonmaker maakt veel goed. The Last Temptation of Christ(1988, Columbia TriStar Home Video) De Benelux-R2 respecteert het formaat, maar de echte must is Criterion-R1-editie: een nieuwe, door de makers gesuperviseerde digitale 1.85: 1-widescreen in DD5.1 met onder meer een commentaar door Scorsese, hoofdrolspeler Willem Dafoe, scenarist Paul Schrader en criticus Jay Cocks. New York Stories(1989, Buena Vista Home Entertainment) Buena Vista brengt binnenkort dit drieluik van Scorsese, Francis Ford Coppola en Woody Allen uit, waarin Scorsese's deel (met Nick Nolte) de andere overklast. Goodfellas(1990, Warner Home Entertainment) De niet-anamorfische 1.85: 1-widescreen is uitstekend voor een herontdekking van dit meesterwerk, maar de extra's zijn ondermaats. Cape Fear Special Edition (1991, Columbia TriStar Home Video) Deze 10e verjaardag dubbel-dvd biedt een haarscherpe anamorfische 2.35: 1-widescreen met DD5.1. De bonusdisk heeft helaas geen commentaartrack, wel behind-the-scenes, deleted scenes en een making of (80'). The Age of Innocence(1993, Columbia TriStar Home Video)Opnieuw: het is de film in puntgave anamorfische 2.35: 1-widescreen en DD5.1 die de dvd maakt, en niet de (onbestaande) extra's. Casino(1995, Columbia TriStar Home Video)Deze vroege dual layer-schijf met anamorfische 2.35: 1-widescreen en DD5.1 vertoont kleine gebreken, wat niet geldt voor de film. Over extra's spreken we allang niet meer. Kundun(1997, A-Film)Een dubbel-dvd met één schijf vol extra's (onder meer de docu In Search of Kundun), maar warempel ook met een anamorfische widescreen in het breedbeeldtelevisie-kader 1.78: 1, en niét in het originele 2.35: 1-biosformaat (er bestaan wel R2-versies van Buena Vista Home Entertainment in niet-anamorfische 2.35: 1-widescreen). Bringing Out the Dead (1999, Buena Vista Home Entertainment) De recent verschenen Benelux-R2 biedt een uitstekende anamorfische 2.35: 1-widescreen, met als enige extra een povere production featurette van slechts 11 minuten. Jo Smets