Films: *tot **** Extra's: *** (Belga Home Video)
...

Films: *tot **** Extra's: *** (Belga Home Video) Films. Mijn eerste film van Marion Hänsel was Dust. Ik herinner me de indringende sequentie-shots van Walter van den Ende en de economische maar pakkende manier van vertellen. Die deden me meteen verlangen om Le Lit te zien: een sober vertelde tragedie over liefde en dood. De minimalistisch aandoende vertelstijl en thema's zoals dood en liefde tekenen nagenoeg het hele oeuvre van onze meest vooraanstaande filmmaakster. Marion Hänsel heeft tien jaar van haar leven geknokt om het te maken als actrice. Ze verhuisde zelfs naar Manhattan om 'haar' Amerikaanse droom te realiseren, maar kwam van een kale reis thuis en zag in dat acteren haar niet echt in het bloed zat. Regisseren wel, zo bleek uit haar korte film Equilibres (1977): films maken is voor Hänsel een Gesamtkunstwerk, waar schilderkunst, schrijven, muziek en de dramatische kunsten elkaar ontmoeten. Toen Hänsel ondervond dat een film van de grond krijgen geen sinecure was, nam ze de rollen van scenariste, producente en regisseuse allemaal op zich. En dat doet ze tot op vandaag. Een andere constante in haar werk is de literatuur. Met uitzondering van Sur la terre comme au ciel en Nuages zijn alle films adaptaties van romans. Vandaar ook het soms sterk literaire karakter van haar films, die stroef en koel kunnen overkomen. Marion Hänsel houdt ook van de natuur, de geur van de zee, havens en schepen. Niet toevallig werd ze in 1949 geboren in Marseille, groeide ze op in Antwerpen en woonde ze in Manhattan. In Le Lit, Les Noces Barbares en Between the Devil and the Deep Blue Sea fungeren schepen als centraal decor. Maar ook de landschappen bepalen de leefwereld van de protagonisten en dienen als spiegel voor hun innerlijke gesteldheid. De thema's uit haar eerste films - liefde, het gebrek eraan, de dood, het afwijzen van gevoelens, haat en geweld - worden later aangevuld met zoeken naar erkenning, verlies van identiteit en eenzaamheid. Vooral dat laatste bepaalt de dramatische motor van het Hänselpersonage. De rol van het verleden, dat je maakt tot wie je bent met alle complexen, frustraties en angsten vandien, laat sporen na op de gezichten van haar hoofdacteurs: van Heinz Bennent, Trevor Howard, Jane Birkin en Carmen Maura tot Marianne Basler, Thierry Frémont, Charles Aznavour, Malcolm McDowell en Stephen Rea. Extra's. Korte films, journaalbeelden, een paar making ofs en interviews begeleiden elke film. Voor de dvd-box werd in 2005 een interview met Marion Hänsel afgenomen waar ze haar evolutie van autodidacte naar volwaardige speler in de filmwereld met de nodige zelfrelativering bespreekt en waarin ze elke film van een afzonderlijke commentaar voorziet. Piet Goethals