THE INSIDE STORY OF 'MAMMA MIA' AND THE SONGS OF ABBA
...

THE INSIDE STORY OF 'MAMMA MIA' AND THE SONGS OF ABBA BENNY ANDERSSON, BJöRN ULVAEUS EN JUDY CRAMER ABBA is het soort poplegende dat geen revivals meer kent. Sinds haar rehabilitatie begin jaren 90 is Zwedens succesvolste muziekgroep ooit permanent alomtegenwoordig - of het nu via samples en ringtones, op 'foute' fuiven of in een musical is. Terecht, want als je de potsierlijke outfits en ridicule teksten wegdenkt, blijven de ijzersterke melodieën, arrangementen en vocale partijen van Björn Ulvaeus en Benny Andersson ook dertig jaar later overeind en hun invloed op de popmuziek kan nauwelijks worden overschat. Zonder ABBA geen Kylie, maar ook geen Eurythmics of Everything But The Girl, bands die net als U2, Elvis Costello en Oasis bekenden schatplichtig te zijn aan de Zweden. Dat maakt vooral van de eerste helft van Mamma Mia! How can I resist you? interessante lectuur. Anders dan in de meeste ABBA-boeken, die vooral op het privéleven en hitnoteringen van het viertal focussen, wordt hier de achtergrond van ruim twintig nummers toegelicht. Uit de lange citaten van Ulvaeus en Andersson leren we dat ABBA, net als Madonna, zijn succes niet alleen dankt aan snelle gedaantewisselingen en innoverende videoclips, maar ook aan het eigenzinnig plunderen van alle mogelijke muziekgenres: van rock tot country, musicals tot jazz, Billy Vaughn tot Supertramp. Abba kende zijn klassiekers en wie er de recensies van albums als Arrival (1976) en Super Trouper (1980) in de 'ernstige' muziekpers op naslaat, merkt dat ook daar het vakmanschap van Ulvaeus en Andersson buiten kijf stond. De rest van Mamma Mia!, volledig gewijd aan de razend succesvolle musical, blinkt vooral uit in saaiheid. Naast Ulvaeus en Andersson, producer Judy Craymer en auteur Catherine Johnson komt ook zowat elke Londense, New Yorkse en Madrileense technicus die ooit een lamp heeft ingedraaid voor Mamma Mia! aan het woord. Uiteraard allemaal om de lezer te laten geloven dat Mamma Mia! meer is dan een flinterdunne, eenvoudig vormgegeven musical die zijn succes vooral dankt aan de hits van ABBA. Een meisje dat drie potentiële vaders uitnodigt naar haar huwelijksfeest op een Grieks eiland? Tenzij u een diehard musicalfan bent of aan de Showbizzschool in Oostende studeert, stelt u zich tevreden met het programma dat u destijds in de Antwerpse Stadsschouwburg kocht. Wim Denolf