Focus Knack hoort graag uw mening. Reacties zijn welkom op ons postadres, Focus Knack, Raketstraat 50b2, 1130 Brussel, of in onze mailbox, focus@knack.be. Elke inzending moet zijn ondertekend met naam en adres. Reacties kunnen worden geredigeerd en ingekort.
...

Focus Knack hoort graag uw mening. Reacties zijn welkom op ons postadres, Focus Knack, Raketstraat 50b2, 1130 Brussel, of in onze mailbox, focus@knack.be. Elke inzending moet zijn ondertekend met naam en adres. Reacties kunnen worden geredigeerd en ingekort.'DE BOB-CAMPAGNE'. STEFAAN WERBROUCK IN FOCUS KNACK NR. 43 'ALLE WEGEN LEIDEN NAAR CANVAS'. STEFAAN WERBROUCK OVER 'ROME' IN FOCUS NR. 42 Je kan en mag van redacteur Stefaan Werbrouck - 'Als kind van de jaren tachtig heb ik ook weinig voeling met de jaren zestig' - niet verwachten dat hij als rookie warm loopt voor Bob Dylan. De recensent heeft zijn huiswerk goed gemaakt. Daar houdt het mee op. Er is een wezenlijk verschil tussen 'oude rommel die wordt opgekocht, opgelegd en met een diepe zucht wordt weggelegd', en 'vernieuwend blijven, regenereren en fascineren, decennialang schrijvers, dichters, songwriters en luisteraars beïnvloeden, een Neverending Tour beginnen'. Dylans oeuvre graaft diep. Totaal los, vroeger en nu, van de sixties. Met onzinnig mooie, provocerende en romantische poëzie. Met onuitspreekbare weemoed en de dagelijkse vertaling daarvan in songs en ballads. Auditieve fascinatie. Wat moeten louter visueel geïmpregneerde mensen daarmee? Zij die geen boek meer, geen gedicht meer lezen. Zij die niet meer horen? Stef? Het uitgebreide artikel in Focus is angstaanjagend in zijn besmuiktheid. Lost of 24? VT4 of KanaalTwee? Dat de commerciële zenders hun topseries op maandagavond tegenover elkaar plaatsen, is irritant, ook al biedt de video soelaas. Maar als nu blijkt dat de openbare omroep óók op maandagavond uitpakt met zíjn topserie, Rome, dan vraag ik me echt af of hier een complot aan de gang is tegen liefhebbers van kwaliteitsseries. Mógen kwaliteitsseries geen goede kijkcijfers halen? Willen ze ervan af? Zoeken ze zo, door ze opzettelijk tegenover elkaar te programmeren, hét argument om er niet meer in te investeren: 'er zijn geen kijkers voor'? Van commerciëlen kan ik het nog pruimen - die types kennen we: zij zijn er niet in de eerste plaats op uit om hun kijkers te dienen, wel om hun concurrenten te ambeteren. Maar van de openbare omroep had ik toch iets anders verwacht! Welk ver- neukt ambtenaartje, gefrustreerd om zijn betekenisloos baantje, heeft dít verzonnen? Wat heeft de maandagavond, dat andere avonden niet hebben - de rest van de week is er écht geen bal op tv, noch op één, noch op Canvas? Kan Aimé Van Hecke mij dat uitleggen?