Grandmaster Flash pikkedief

'Get higher, baby! And don't ever come down! (Freebase!) White Lines van Grandmaster Flash zou nooit zo legendarisch zijn geworden zonder die klassieke baslijn, gepikt van Liquid Liquid, een New Yorkse band van begin jaren tachtig, met op bas ene Richard McGuire (°1957). Gepikt, want centen hebben ze er niet voor gekregen - en tegen dat de rechter daar anders over oordeelde, was Grandmaster Flash' label op de fles. McGuire toonde toen al ...

'Get higher, baby! And don't ever come down! (Freebase!) White Lines van Grandmaster Flash zou nooit zo legendarisch zijn geworden zonder die klassieke baslijn, gepikt van Liquid Liquid, een New Yorkse band van begin jaren tachtig, met op bas ene Richard McGuire (°1957). Gepikt, want centen hebben ze er niet voor gekregen - en tegen dat de rechter daar anders over oordeelde, was Grandmaster Flash' label op de fles. McGuire toonde toen al dat hij meer dan één pijl op zijn boog had: het abstracte tekenwerk op de hoezen nam hij voor zijn rekening. Enkele jaren later dook hij met een experimenteel kortverhaal, Here, ook op in Art Spiegelmans roemruchte grafisch tijdschrift Raw. Het heeft een eeuwigheid geduurd, maar uiteindelijk werd Here een heel boek, dat dit jaar de prijs voor beste strip won in Angoulême. McGuire gooit in Hier, zoals het in het Nederlands heet, de chronologische opbouw van het verhaal overboord. Op elke prent zie je dezelfde plaats, een hoek van een woonkamer. Niet alleen toont McGuire die plek nu eens vroeger en dan weer later, zonder duidelijke volgorde, hij voegt in de prenten ook nog eens kleinere beelden toe, andermaal van dezelfde plek, maar op weer een ander tijdstip. In dat samengestelde geheel schetst hij de mensenlevens die zich daar hebben afgespeeld. Door ook nog eens naar de dinosaurustijd en de verre toekomst te springen zet McGuire de nietigheid van de menselijke soort, en zeker van de individuele mens, en passant nog eens in de verf. En daar houdt het niet op: van Hier maakte McGuire een iPad-versie waarin je zelf de volgorde van de prenten kunt veranderen. McGuire, die als dreumes al robots knutselde uit waspoedertrommels, heeft met zijn heldere grafiek ook succes geboekt als kinderboekenillustrator, hij heeft aan animatiefilms gewerkt, speelgoed en websites ontworpen en geïllustreerd voor onder meer Le Monde en The New Yorker. Het coverontwerp voor een heruitgave van Liquid Liquid is zelfs aangekocht door het MoMA. En deze eeuwige speelvogel levert ook vertier voor grote mensen: in het boek P+O vond McGuire de geometrische porno uit, met Popeye en zijn liefje Olijfje als abstracte figuren. Don't try this at home! HANS BOFFEL & GEERT ZAGERS