ACHTERGROND

Ziehier hét bewijs dat kleinschalige indieproducties ook kapitaalkrachtige spelontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Child of Light lijkt op het eerste gezicht een onafhankelijk geproduceerde downloadgame, maar werd bedacht door een team dat eerder aan blockbusters als Assassin's Creed en Far Cry meewerkte. Daarmee speelt Ubisoft in op de toenemende populariteit van artistiekerige, ingetogen titels die teruggrijpen naar de essentie van een bepaald spelgenre en niet of nauwelijks steunen op peperdure visuele oogsnoep en effecten. Ver...

Ziehier hét bewijs dat kleinschalige indieproducties ook kapitaalkrachtige spelontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Child of Light lijkt op het eerste gezicht een onafhankelijk geproduceerde downloadgame, maar werd bedacht door een team dat eerder aan blockbusters als Assassin's Creed en Far Cry meewerkte. Daarmee speelt Ubisoft in op de toenemende populariteit van artistiekerige, ingetogen titels die teruggrijpen naar de essentie van een bepaald spelgenre en niet of nauwelijks steunen op peperdure visuele oogsnoep en effecten. Vergelijkbaar met hoe arthousefilms zich afzetten tegen Hollywoodbombast. Het spel is een visueel gedicht, een aquarelschilderij dat op feeërieke wijze tot leven komt. Het coming-of-age-verhaal wordt in rijmteksten ontrafeld. Hoofdfiguur is de jonge prinses Aurora. Ze dient al lopend en vliegend te ontsnappen uit een sluimerwereld waar een boze koningin de scepter zwaait. Aurora wordt geflankeerd door Igniculus, een vuurvlieg die je met de rechter analoge stick onafhankelijk van de prinses kunt besturen, of die door een tweede speler in co-op gecontroleerd wordt. Het vliegje is onmisbaar om lichtpuzzels op te lossen, donkere gangen te verlichten, power-ups te vergaren en rivalen te vertragen. Child of Light mixt twee gametypes tot een frisse cocktail. Enerzijds steunt de gameplay op platformpuzzelwerk, waarbij je via boomtakken, verplaatsbare objecten en gaten en gangen in de grond steeds verder, hoger of dieper in de spelwereld raakt. Anderzijds zijn er klassieke Japanse rollenspelelementen waarbij je de krachten en gaven van het hoofdpersonage kunt opwaarderen, uitbreiden en inzetten in beurtelingse, op tactiek en timing berustende gevechten met booswichten. Alsof Limbo (2012), Final Fantasy IV (1991) en Grandia II (2000) samen in een fleurig sprookjesbad werden gedropt. Een groot deel van het productiebudget voor Child of Light ging overduidelijk naar de look en feel: de mensen van Cirque du Soleil waakten over de theatraliteit van de sprookjesachtige spelwereld, de Canadese singer-songwriter Coeur de Pirate tekende voor de weemoedige symfonische soundtrack. En net die relatief grote productiemiddelen vormen een obstakel. Het spel oogt soms wat te gepolijst. Omdat er zoveel volk bij betrokken is, mist de game een authentieke, sterke auteursvisie, iets wat net eigen is aan een intieme en strak georchestreerde indiegame. Een prima interactief sprookje, maar geen instantgenreklassieker. CHILD OF LIGHT PC, PS3, PS4, XBOX 360, WII U UBISOFT GAMEPLAY *** GRAFIEK *** GELUID *** ?FOCUS TRAKTEERT: WWW.KNACKFOCUS.BE Win 2 x Child of Light - Collector's Edition voor PS4/PS3.Kijk snel op pagina 7. DIMITRI DEWEVER