Lunga vita

Als Tenet een reddingsboei voor de bioscoopzalen moet zijn, dan wordt de Mostra gezien als de grote test voor filmfestivals post corona. Dat het anders wordt, zoveel staat vast. Veel Hollywoodsterren worden er bijvoorbeeld niet verwacht. Tal van journalisten haakten af en bezoekers mogen zich verwachten aan temperatuurchecks, moeten mondmaskers dragen en afstand houden. Uiteraard ziet festivaldirecteur Albero Barbera het gl...

Als Tenet een reddingsboei voor de bioscoopzalen moet zijn, dan wordt de Mostra gezien als de grote test voor filmfestivals post corona. Dat het anders wordt, zoveel staat vast. Veel Hollywoodsterren worden er bijvoorbeeld niet verwacht. Tal van journalisten haakten af en bezoekers mogen zich verwachten aan temperatuurchecks, moeten mondmaskers dragen en afstand houden. Uiteraard ziet festivaldirecteur Albero Barbera het glas halfvol - 'lunga vita al cinema!' - maar financieel zal het toch geen deugd doen: de zaalcapaciteit daalt met de helft. Met zo'n zestig films wordt dit sowieso een lighteditie. Actrice Cate Blanchett is juryvoorzitster en verwelkomt onder anderen Matt Dillon naast haar, in allerijl erbij gehaald ter vervanging van regisseur Cristi Puiu. Openingsfilm is Daniele Luchetti's Lacci, de eerste Italiaanse opener in elf jaar. Ondanks een gebrek aan Amerikaans studiovoer, zoals vorig jaar nog laureaat The Joker, oogt de race naar de Gouden Leeuw andermaal boeiend.Direttore Barbera heeft zelfs oren naar zijn criticasters: van de achttien films in competitie zijn er acht geregisseerd door een vrouw. Dingen mee: Kornél Mundruczó's familiedrama Pieces of a Woman met Shia LaBeouf, Chloé Zhao's Nomadland met Frances McDormand, Mona Fastvolds The World to Come met Vanessa Kirby en Casey Affleck én de Belgisch-Italiaans-Franse coproductie Miss Marx, over de jongste dochter van Karl Marx. In de non-fictieselectie is het vooral uitkijken naar City Hall, de nieuwste worp van docuveteraan Frederick Wiseman, en Luca Guadagnino's Salvatore - Shoemaker of Dreams, over modegoeroe Salvatore Ferragamo. Buiten competitie wordt het op anderhalve meter afstand van elkaar aanschuiven voor The Human Voice van Pedro Almodóvar en een kortfilm van Tilda Swinton naar een toneelstuk van Jean Cocteau. Swinton mag op het Lido de ere-Gouden Leeuw oppikken voor haar imposante carrière. In de altijd intrigerende Orrizonti-sectie maken onder meer Mainstream, de tweede film van Gia Coppola (dochter van), en Genus Pan van habitué Lav Diaz hun opwachting.