LES BELLES BELGES

© CHARLIE DEKEERSMAECKER

Als de onderlinge naijver weg te lachen valt, kunnen de Belgische actrices die Frankrijk aan het veroveren zijn – of veroverd hebben – al een aardige expatclub beginnen. De top zeven van de ijsberg.

Cécile de France – (37) – LA STAR

STATUS

Frankrijk rekent De France al jaren tot de sterren. Clint Eastwood heeft haar met Matt Damon op de affiche van Hereafter (2010) gezet, helaas niet zijn beste film.

DOORBRAAK

Trekt op haar zeventiende naar Parijs, versiert rolletjes in romantische films, breekt door als de lesbische Isabelle in de Erasmuskomedie L’Auberge espagnole (2001).

TROEVEN

Uitstekende actrice. Een warme glimlach en pretogen waar geen ijskap tegen bestand is. Ziet er, met dank aan de kapper, nooit twee keer hetzelfde uit.

STRAFSTE VERTOLKING

Soeur Sourire (2009) geeft een minder warm gevoel dan de stralende Samantha die in Le Gamin au vélo (2011) van de broers Dardenne een weggelopen jongen opvangt.

UITDAGING

Zich verbeteren door meer met grote regisseurs (sorry, Stijn Coninx en Cédric Klapisch) samen te werken. Een vervolg breien aan haar Amerikaanse avontuur.

Emilie Dequenne – (31) – ROSETTA

STATUS

Heeft na haar blitzstart in Rosetta (1999) geen gelijknamig plan nodig om werk te vinden, maar deemstert toch wat weg. Treedt dit jaar weer op het voorplan met A Perdre la raison van Joachim Lafosse. Cannes bekroont haar glansrol.

DOORBRAAK

Speelt in Rosetta van de broers Dardenne het jonge meisje dat wanhopig werk zoekt om uit de misère te raken. Met je eerste vertolking in Cannes de prijs voor beste actrice winnen en België aan een eerste Gouden Palm helpen, dat is niet doorbreken, dat is ontploffen.

TROEVEN

Kan gewone mensen geloofwaardig neerzetten en houdt van intense rollen.

STRAFSTE VERTOLKING

Zal voor altijd Rosetta zijn, zelfs al heeft André Téchiné haar gecast als La Fille du RER (2009), en zelfs al is haar door Geneviève Lhermitte geïnspireerde Murielle in A Perdre la raison even verbijsterend.

UITDAGING

Dequenne is de dertig voorbij. De vraag is hoeveel hoofdrollen A Perdre la raison oplevert.

Yolande Moreau – (59) – DE ONNAVOLGBARE LAATBLOEIER

STATUS

Volle prijzenkast. Volle agenda. Is een favoriete van Jean-Pierre ‘Amélie Poulain’ Jeunet, de fetisjactrice van Martin Provost en kan zelf regisseren. Vergeet dat prepensioen.

DOORBRAAK

Werkt zich in de jaren negentig op met kleinere rollen. Oogst veel applaus voor het door haar geregisseerde Quand la mer monte (2004) en Martin Provosts Séraphine (2008).

TROEVEN

Een droogkomische stoneface uit de duizend. Is weggeraakt uit het vakje van komische acteurs en staat nu op nummer één voor oudere dames met een hoek af.

STRAFSTE VERTOLKING

Tilt op haar eentje Séraphine naar een hoger niveau, de biografie van een zwakzinnige huishoudster die in haar schaarse vrije tijd met zelfgemaakte verf kunst maakte.

UITDAGING

Genoeg nee zeggen tegen kleine rollen zodat er tijd is voor het grote werk.

Lubna Azabal – (39) – DE REISLUSTIGE

STATUS

Dat de Brusselse een van onze dapperste en meest gevraagde actrices is, lijken André Téchiné, Tony Gatlif, Ralph Fiennes en Ridley Scott beter te weten dan de Belgen zelf.

DOORBRAAK

De hoofdrol in Loin (2001) van Téchiné. De meesterverteller vraagt haar later terug voor Les Temps qui changent (2004). Haar carrière nam een internationale wending na Paradise Now (2005), de Palestijnse zelfmoordterroristenfilm.

TROEVEN

Parijse bohémienne, vluchteling uit het Midden-Oosten, Algerijnse of koningin van de Goten: Azabal kan vele nationaliteiten aannemen en wordt graag uitgedaagd.

STRAFSTE VERTOLKING

Nawal Marwan uit Incendies (2010) van de Canadees Denis Villeneuve, een vrouw die de gruwelijkste dingen meemaakt, maar weigert te breken.

UITDAGING

Wereldwijd actief zijn in grote en kleine films vergt planning. Moet Hiam Abbas naar de kroon kunnen steken.

Natacha Régnier – (38) – DE VROEGRIJPE

STATUS

Een bekende naam, maar rijft te weinig hoofdrollen binnen. Neemt vaak genoegen met ondankbare echtgenote-vanrollen zoals in Le Capital, de nieuwe van Costa-Gavras, vanaf deze week in de bioscoop, maar helaas enkel in Brussel.

DOORBRAAK

Schittert samen met Elodie Bouchez in La vie rêvée des anges (1998) van Erick Zonca, het aangrijpend verhaal van twee jonge vrouwen die samen wat proberen te maken van het weinig rooskleurige leven in Noord-Frankrijk. Cannes had er de prijs voor beste actrice voor veil.

TROEVEN

Blijft er lief, vriendelijk en onschuldig uitzien. Haar werkgelegenheid zal niet rap in gevaar komen.

STRAFSTE VERTOLKING

La vie rêvée des anges, doorbraak en hoogtepunt vallen samen. Nooit erg prettig.

UITDAGING

De nieuwe Erick Zonca tegen het lijf lopen. Of de ouwe heropladen. Als ze maar een rol vindt om haar tanden in te zetten.

Pauline Etienne – (23) – HET ZONNETJE

STATUS

Nog geen grote naam, maar daar komt verandering in. Het jonge talent versiert ondanks de felle concurrentie mooie rollen. Speelt straks de eerste viool in La Religieuse met Isabelle Huppert.

DOORBRAAK

Ons is ze al opgevallen als het vriendinnetje in Elève libre (2008) van Joachim Lafosse. In Frankrijk gaat de bal een jaar later aan het rollen na bekroonde vertolkingen in Le Bel Âge en Qu’un seul tienne et les autres suivront.

TROEVEN

‘Ik zie eruit als een jong, fris, gelukkig meisje en zo ben ik ook.’ Een goeie actrice met een kostbaar naturel.

STRAFSTE VERTOLKING

In Le Bel Âge moet ze even trots, solitair en eigengereid zijn als de legendarische Michel Piccoli en ze slaagt er nog in ook.

UITDAGING

De opmars gestaag verderzetten. Weinig gestaag mag ook.

Marie Gillain – (37) – O JA!

STATUS

Pas mal. Al vier keer genomineerd voor een César. Een lieveling van de onvolprezen Bertrand Tavernier.

DOORBRAAK

Was 16 toen ze de felle dochter van Gérard Depardieu speelde in het populaire Mon Père, ce héros (1991), meteen goed voor een eerste Césarnominatie.

TROEVEN

Mooi en ervaren. Kan kostuumfilms, auteursfilms (Tavernier, de Taviani’s, Ettore Scola, Ferzan Özpetek) en het populairdere werk aan.

STRAFSTE VERTOLKING

De minderjarige Nathalie die in Taverniers L’Appât oude venten opvrijt om een carrière ‘in de media’ of ‘in de film’ af te dwingen. En ook wel een beetje van de klif springen in de bekende reclame (zie YouTube) voor Lancômeparfum Ô Oui!

UITDAGING

Eens een César winnen. Moet blijven vechten voor sterke rollen, maar is niet kansloos. Philippe Lioret gaf er haar vorig jaar nog een in Toutes nos envies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content