ACHTERGROND

Hitman (2001), Splinter Cell (2002), Assassin's Creed (2007) en Dishonored (2012) zijn allemaal schatplichtig aan Thief: The Dark Project, een inmiddels tot cultstatus verheven stealthspel dat in 1998 het genre innoveerde door nadrukkelijk in te zetten op geluid en first-personperspectief. Er volgden nog twee degelijke sequels, maar de voorbije tien jaar leek de serie op sterven na dood. Tot de Canadese makers van Deus Ex: Human Revolution (2011) hun schouders onder een heuse reboot zetten. Ze server...

Hitman (2001), Splinter Cell (2002), Assassin's Creed (2007) en Dishonored (2012) zijn allemaal schatplichtig aan Thief: The Dark Project, een inmiddels tot cultstatus verheven stealthspel dat in 1998 het genre innoveerde door nadrukkelijk in te zetten op geluid en first-personperspectief. Er volgden nog twee degelijke sequels, maar de voorbije tien jaar leek de serie op sterven na dood. Tot de Canadese makers van Deus Ex: Human Revolution (2011) hun schouders onder een heuse reboot zetten. Ze serveren geen herbewerking van het origineel, maar een hedendaagse herbronning. Althans, in theorie. Net als in de zestien jaar oude eerste game ga je in een victoriaanse steampunkmetropool aan de slag met meesterdief Garrett. Gehuld in een grauwe pij sluip je door de nacht om als geveltoerist allerlei panden te infiltreren en al dan niet op bestelling de gegoede burgerij enige lucratieve objecten armer te maken. Een tirannieke leider onderdrukt de arbeidersklasse, die tot overmaat van ramp ten prooi is gevallen aan een besmettelijke ziekte. Zijn industriële gevolg wentelt zich ondertussen in luxe. Hoog tijd dus dat een soort retrofuturistische Robin Hood het financiële evenwicht in de stad herstelt. Discretie is van levensbelang. Een schaduwmetertje links onderaan op het scherm laat je weten of je verdekt staat opgesteld of zichtbaar bent voor je omgeving. Vermijd ook lawaai: loop niet te hard door plassen en schrik geen vogels of honden op. Of gebruik herrie als tactiek door lege flessen weg te werpen en zo patrouillerende wachters weg te lokken. Met touwen, ladders en een grijphaak raak je op daken en bakgoten, huizen glip je op even ouderwetse wijze binnen door sloten te kraken of ramen te forceren. Doof kaarsen en toortsen met waterpijlen en gebruik pas in allerlaatste instantie geweld. Cunning! De visuele stijl en de totalitaire atmosfeer van de game werden duidelijk met passie voor het origineel geconstrueerd. Toch blinkt het spel op PS4 niet uit in epiek of levendigheid. Zo schotelt genregenoot Dishonored je niet alleen een rijkere spelwereld voor met minstens evenwaardige graphics op een console van de vorige generatie, maar biedt het ook een grotere diversiteit aan rivalen en opdrachten, strakkere controls én een duidelijker verhaal met meer richting. De keuzevrijheid bij het oplossen van sluipmissies is in Thief ook vaak lineair en lang niet zo uitgebreid als bij Assassin's Creed. Verdienstelijk, maar geen topper. THIEF PC, PS3, PS4, XBOX 360 SQUARE ENIX GAMEPLAY *** GRAFIEK *** GELUID *** DIMITRI DEWEVER