22.30 – La Une

De volgende, volgens ons uiteraard volledig misplaatste, klassieke grap zegt alles: ‘Wat hebben een Citroën 2CV en een dom blondje gemeen? Je wil er niet mee gezien worden, maar ze rijden wel lekker.’ En toch: Citroëns bekendste modelletje voor de massa is door de jaren heen een waar designicoon geworden. La 2CV vertelt de geschiedenis van het sympathieke 2PK’tje, alvast een voorsmaakje.

De man achter de Deux Chevaux, Pierre-Jules Boulanger, krijgt zijn lumineuze idee naar verluidt wanneer hij in een Frans dorpje met zijn auto verstrikt raakt in de lokale festiviteiten. Hij wil die arme boeren van paard en kar verlossen door een goedkope en praktische auto uit te tekenen.

De vereisten? De nieuwe voiture moet twee boeren toelaten 100 kg goederen te vervoeren tegen een snelheid van 60 km/uur over modderige wegen en daarbij minder dan 3 liter benzine per 100 km verbruiken. Bovenal dient hij over een geploegd veld te kunnen rijden zonder de aan boord zijnde eieren te breken én de chauffeur toe te laten een hoed op te zetten – vandaar dus het soepele dak.

Makkelijk blijkt de ontwikkeling niet. Al in 1936 heeft men een houten prototype gebouwd, maar met de komst van de Tweede Wereldoorlog worden alle daarna ontwikkelde modellen verborgen voor de Duitsers. Jarenlang wordt trouwens gedacht dat die vernietigd zijn, tot ze midden jaren negentig in een oude opslagplaats ontdekt worden.

In 1948 wordt de Citroën 2CV op het autosalon van Parijs dan toch voorgesteld. Pers en publiek vinden hem even vreemd als onweerstaanbaar. Wanneer het jaar nadien de productie op gang komt, is de vraag niet bij te houden. Wachttijden lopen al gauw op tot vijf jaar, zodat een tweedehandse 2CV zelfs duurder wordt dan een nieuwe, gewoon omdat hij sneller voorhanden is.

Bijnamen genoeg voor de auto die bij ons als ‘Het lelijke eendje’ gebrandmerkt is. ‘Omgekeerde kinderwagen’, ‘paraplu op vier wielen’, ‘studentenjaguar’, ’tinnen wagen’, of ‘ijzeren bed’ zijn slechts enkele van de beledigingen die richting 2CV geslingerd worden.

En toch mag de 2PK opdraven in een James Bondfilm. In For Your Eyes Only scheurt 007 in een geel exemplaar door een Spaanse olijvenboomgaard. In de jaren 80 komt er zelfs een 2CV ‘James Bond’ op de markt – inclusief het opschrift 007 én valse kogelgaten.

In 1990 is het verhaal van de 2CV uit. Hoewel… nadat er in de periode 1948-1990 maar liefst 3.872.583 van deze Citroëns van de band rolden, wordt er geopperd dat er tegen 2009 een geupdatet geitje op de markt zal komen.

(B.D.C.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content