FILM: **** extra's: ***
...

FILM: **** extra's: *** carlotta, franse import Film Mann maakte ook een aantal westerns zonder Stewart, zoals Man of the West waarvoor Jean-Luc Godard in lyrische overdrive ging: 'elk shot geeft de indruk dat Mann de western aan het heruitvinden is'. Dit is inderdaad een magistrale film waarmee Mann de beperkingen van het genre ver achter zit laat en de conflicten dramatiseert met de intensiteit van een Grieks treurspel en met de grandeur van een Shakespeariaans koningsdrama. Een verweerde, kwetsbare Cary Cooper is de typisch gespleten en getourmenteerde Mann-held: een ex-bandiet die met zijn verleden heeft gebroken, maar door een speling van het lot opnieuw zijn gewezen kompanen tegen het lijf loopt. Om het hachje te redden van de gokker en de saloonzangeres die hem vergezellen, veinst hij dat hij weer met de boeven optrekt. Coopers afdaling in de hel wordt toegespitst op zijn conflict met zijn boosaardige oom (Lee J. Cobb in flamboyante theatrale doen, wat weldadig contrasteert met het zuinig cinematografisch acteren van Cooper), een vaderfiguur die hij moet doden om zijn eigen identiteit terug te vinden. De nietige helden tarten hun noodlot in grandioze berglandschappen en rotsformaties die ook de zwijgende getuigen van een antiek amfitheater oproepen. Deze Cinemascope-film wemelt van de scènes die een ereplaats verdienen in elke westernanthologie. In een duel in een spookstadje liggen Stewart en zijn tegenstander, beiden al met kogels in hun lijf, elkaar te beschieten, de een uitgestrekt op de veranda, de ander onder de veranda alsof hij al begraven is. En dan is er natuurlijk ook de dood van Lee J. Cobb: bovenop een rots wordt hij in het hart getroffen, zakt hij in elkaar en rolt zijn lichaam een schier eindeloze helling af. Een van de grote 'exits' in het werk van Mann. Extra's Laat u door de Franse titel van deze uitgave niet afschrikken: u kan de film uiter-aard ook in originele versie bekijken (met uitsluitend Franse onderschriften weliswaar). Het bonusmateriaal is typisch voor de cinefiele sérieux van soortgelijke Franse edities: een biografie van Mann via de drie genres die hij beoefende ( polar, western, historisch fresco); een knap geïllustreerde lezing van een lofzang van Godard in Cahiers du Cinéma en twee Mann-fanaten (Bertrand Tavernier en Pierre Rissient) over Man of the West. (P.D.)