Niet zo lang geleden was Kramers Ergot de hipste bloemlezing in de stripwereld, maar de tiende aflevering van Sammy Harkhams uitgeefproject lijkt meer te teren op zijn prestige dan op verrassende keuzes. Tekenend...

Niet zo lang geleden was Kramers Ergot de hipste bloemlezing in de stripwereld, maar de tiende aflevering van Sammy Harkhams uitgeefproject lijkt meer te teren op zijn prestige dan op verrassende keuzes. Tekenend is dat de beste bijdrage komt van een auteur die in de jaren tachtig al meedraaide in het legendarische tijdschrift Raw van Art Spiegelman en Françoise Mouly: Kim Deitch vertelt wat de overleden undergroundpionier Spain Rodriguez hem leerde over inspiratie. Naast een pagina uit 1922 van het prachtige Gasoline Alley van Frank King en een herdruk van enkele pagina's van de onderschatte Shary Flenniken uit de jaren zeventig bevolken vooral erkende actuele auteurs (met kort werk) de inhoudsopgave: van Robert Crumb over Simon Hanselmann tot Ivan Brunetti en Blutch. De enkele onbekende tekenaars kunnen niet overtuigen. Het mangelt vooral aan goede verhalen, met Harkhams eigen fictie over Hollywood in de jaren vijftig als een uitzondering die de regel bevestigt.