Zaterdag 21/2, 14.40 - vtm. Robert Benton metMeryl Streep, Dustin Hoffman, Justin Henry. VS 1979. - Vrijdag 27/2, 20.40 - vtm. David Frankel metMeryl Streep, Anne Hathaway, Emily Blunt. VS 2006.
...

Zaterdag 21/2, 14.40 - vtm. Robert Benton metMeryl Streep, Dustin Hoffman, Justin Henry. VS 1979. - Vrijdag 27/2, 20.40 - vtm. David Frankel metMeryl Streep, Anne Hathaway, Emily Blunt. VS 2006. Of de bijna 60-jarige Meryl Streep na vijftien Oscarnominaties met Doubt ook haar derde beeldje heeft verzilverd, weten we maandagochtend. Zoals alle fel gerespecteerde Hollywoodacteurs en -actrices heeft ook de flexibele Streep enkele onuitstaanbare films op haar palmares staan. Twee van haar sterkste vertolkingen zie je echter in het echtscheidingsdrama Kramer vs. Kramer en de modesatire The Devil Wears Prada. De namen van twee godinnen van het witte doek duiken regelmatig op als er over Streep gesproken wordt: Norma Shearer en Barbara Stanwyck. Precies de onbeschroomde tearjerker Kramer vs. Kramer kan als een waardige variant op Stanwycks soapyStella Dallas (1937) worden beschouwd. Zowel Stanwyck als de uiterst subtiele Streep laten hun enige kind bij de vader achter. Terwijl Stanwyck echter volhoudt dat haar kind beter af is bij de echtgenoot, komt Streep tot inkeer en vecht ze voor de rechtbank een bittere strijd uit over het hoederecht van haar 6-jarige zoontje. Hoewel Streeps Oscarbekroonde performance in Kramer - heel haar pakkende en virtuoos geacteerde getuigenis voor de rechtbank schreef ze zelf - respect afdwingt, kun je alleen maar genieten van haar heerlijke demonische en buitengewoon grappige vertolking in The Devil Wears Prada. Streep zet een van de meest bitchy bazinnen uit de filmgeschiedenis neer als Miranda Preistley, een New Yorkse terreurdonna en ijselijk autoritaire hoofdredactrice van een modeblad. Het probleem van deze sneer naar de wereld van de haute couture is dat de film wat keldert telkens als Streep uit beeld verdwijnt. Ook in Kramer is Streep bijna een uur lang niet in beeld. Dan is er echter wel nog een uitmuntende Dustin Hoffman, voor wie de met improvisaties tot stand gekomen film een soort catharsis was, aangezien hij zelf net aan het scheiden was. Bovendien krijg je er bij dit elegant geregisseerde drama een gratis cursus Piero della Francesca bij, want de grote Nestor Almendros liet zich voor zijn schitterende fotografie door de doeken van de Italiaanse renaissanceschilder inspireren. (L.J.)