MISSION IMPOSSIBLE III ***

Zaterdag 30/6, 20.40 - 2BE. J.J. Abrams, VS-D 2006
...

Zaterdag 30/6, 20.40 - 2BE. J.J. Abrams, VS-D 2006 Na Brian De Palma en John Woo mocht J.J. Abrams (Cloverfield, de Star Trek-update) de actiefranchise van Tom Cruise komen pimpen. Dat doet hij eerder rauw en realistisch dan verfijnd stilistisch. De uitbundige actie wordt spectaculair uitgesmeerd tussen Shanghai en het Vaticaan en Philip Seymour Hoffman is heerlijk als de boef. Zaterdag 30/6, 23.15 - Ned 2. Joachim Trier, N 2006 Trier, de Noorse regisseur van het junkieportret Oslo, August 33th, debuteerde met deze verrassende kroniek over de literaire ambities van twee vrienden. Dit flitsende generatieportret drijft op een soundtrack met Joy Division en The Jam, maar is ook schatplichtig aan de Franse nouvelle vague. Dinsdag 3/7, 23.10 - 2BE. Juan Carlos Fresnadillo, GB-SP 2007 Dolle zombieterreur in deze geïnspireerde sequel op Danny Boyles hit 28 Days Later... Deze keer komt het Amerikaanse leger orde op zaken stellen in het door een virus gedecimeerde Verenigd Koninkrijk. Grimmig, spannend en, euh... inventief. Kijk maar naar de helikopterschroeven. Woensdag 4/7, 00.15 - BBC 1. Bertrand Tavernier, VS-FR 2009 Racisme en het verdringen van de geschiedenis zijn de hoofdthema's van deze intrigerende James Lee Burkeadaptatie, waarin een eigenwijze Tommy Lee Jones de moord op een hoertje onderzoekt. De eerste Amerikaanse studiofilm van Frans veteraan Tavernier, meteen goed voor een broeierige Cajunthriller én een originele noir. Donderdag 5/7, 20.35 - 2BE. Spike Lee, VS 2006 Lee schiet binnenkort met Red Hook Summer zijn nieuwe Spike Lee Joint af. Maar dit is zijn eerste en voorlopig enige echte Hollywoodgenrefilm: een zowel vermakelijke als spannende overvalfilm, verpakt als een lepe variant op én hommage aan Sydney Lumets Dog Day Afternoon. Clive Owen is andermaal cool als het gemaskerde meesterbrein. Vrijdag 6/7, 23.35 - vtm. John Waters, VS 1994 Deze variant op de Amerikaanse modelhuismoeder en het voorstedelijke conformisme is zeker niet de meest wansmakelijke of pervers provocerende film van trashpaus John Waters. Kathleen Turner houdt evenwel de vlam in de campy pan als de opgewekte mama die gedreven wordt door slechte manieren en een moordzuchtige liefde voor het mes.