Thomas Vinterberg (Festen) is zijn wilde haren misschien kwijt, maar als hij films maakt met een sociologische insteek, zoals Another Round (over alcoholverslaving) of Jagten (over pedofilie),...

Thomas Vinterberg (Festen) is zijn wilde haren misschien kwijt, maar als hij films maakt met een sociologische insteek, zoals Another Round (over alcoholverslaving) of Jagten (over pedofilie), doet hij dat altijd met de nodige pit. Dat is ook het geval bij Kollektivet, een confronterende hommage aan de idealen van het hippietijdperk. De Deense cineast bracht zelf een groot deel van zijn jeugd in een commune door en de film is voor een stuk op die herinneringen geïnspireerd, al is het ook een bitterzoete studie van een huwelijk in verval - Vinterberg verwerkte er zijn echtscheiding in. Het mooie aan dit verhaal over een echtpaar in het Kopenhagen van de jaren zeventig dat zijn huis openstelt voor een commune is dat Vinterberg zijn film helemaal niet ziet als een drama over een mislukt sociaal experiment maar juist als een liefdesverklaring: hij houdt onze moderne, sterk geïndividualiseerde samenleving een spiegel voor.