'Dit is mijn atelier in de voormalige Gelatinefabriek van Hasselt, een ruimte van 3000 vierkante meter. Ik noem het de 'Open University of Diversity'. Hier komt mijn artistieke werk tot stand, van installaties en schilderijen tot fotografie en videoprojecten. Er bevindt zich ook een bureau voor mijn zes vaste assistenten, en ik run er mijn drie voornaamste projecten in samenwerking met wetenschappers. The Walking Egg is een stichting die nadenkt over fertiliteitszorg in ontwikkelingslanden, CosmoGolem gaat over kinderrechten. En dan is er nog het Cosmopolitan Chicken Project, mijn bekendste project. Het is e...

'Dit is mijn atelier in de voormalige Gelatinefabriek van Hasselt, een ruimte van 3000 vierkante meter. Ik noem het de 'Open University of Diversity'. Hier komt mijn artistieke werk tot stand, van installaties en schilderijen tot fotografie en videoprojecten. Er bevindt zich ook een bureau voor mijn zes vaste assistenten, en ik run er mijn drie voornaamste projecten in samenwerking met wetenschappers. The Walking Egg is een stichting die nadenkt over fertiliteitszorg in ontwikkelingslanden, CosmoGolem gaat over kinderrechten. En dan is er nog het Cosmopolitan Chicken Project, mijn bekendste project. Het is een work in progress waarbij ik de genen van kippenrassen van over de hele wereld laat kruisen om uiteindelijk tot een soort 'kosmopolitische' kip te komen. 'Je zou mij een assemblagekunstenaar kunnen noemen, maar dan wel een van de nieuwe generatie. Ik ben geen pure collagekunstenaar die bestaande ingrediënten samenvoegt, ik creëer nieuwe ingrediënten. De opgezette lama die je op dit beeld ziet, maakt deel uit van het Lambo-project. Dat is een samentrekking van lama, Ovambo - een kippensoort met een heel sterke immuniteit - en labo. Het is een van de vele spin-offs van het Cosmopolitan Chicken Project. In het kader daarvan wil ik onderzoeken of er een connectie zou kunnen zijn tussen de kip en de lama, en dat op het niveau van de eiwitstrengen. Uit dat project zou uiteindelijk een soort van medicatie tegen degeneratieziektes kunnen voortkomen. Je herkent in deze opgezette lama ook een eenhoorn, een fabeldier dat al eerder voorkwam in mijn werk. Het is een dier dat de realiteit kan doorbreken, en dat voor mij symbool staat voor de bevrijding. 'Ik sta elke dag op tussen vijf uur en halfzes, en ga dan meteen bij de dieren kijken. Behalve kippen heb ik bij mij thuis in Meeuwen-Gruitrode onder meer ook lama's, struisvogels, arenden en gieren. Vervolgens vergader ik met de man die voor de dieren zorgt, hun DNA systematisch bewaart en hen klaarmaakt voor transport naar tentoonstellingen. Daarna ga ik ontbijten met mijn vrouw, om dan tegen een uur of negen in mijn atelier in Hasselt aan te komen. Daar zit ik eerst nog samen met mijn team. Aan schilderen of tekenen kom ik pas rond elf uur toe. En dan nog zijn er tussendoor meetings met wetenschappers, curatoren, leveranciers en producenten, of moet ik buitenshuis zijn voor lezingen over mijn werk of voor de opbouw of opening van een expo - ik heb er momenteel zestien lopen, voornamelijk in het buitenland. In mijn werk is het organisatorische element even belangrijk als het artistieke. Mijn atelier is dus meer dan een plaats waar kunstwerken gemaakt worden. Het is een ontmoetingsplek waar ik mensen samenbreng rond het kernthema in mijn werk: bioculturele diversiteit.' LOCATIE HASSELTEXPO MOMENTEEL TE ZIEN IN WATOU, IN DE LEUVENSE KRUIDTUIN, OP DE BIËNNALE VAN VENETIË, IN GALLERY GUY PIETERS IN SAINT-PAUL-DE-VENCE EN OP BEELDEN OP DE BERG IN WAGENINGEN; 5-15/9 IN LINZ; 26-28/9 BIJ BOZAR IN BRUSSEL. VOLGENDE WEEK KOEN VAN DEN BROEKDOOR MICHAEL ILEGEMS - FOTO CHARLIE DEKEERSMAECKER