ACHTERGROND

Twee Finse universiteitsstudenten bereikten met de pc-release van dit downloadspel vorig jaar de instantsterrenstatus. In twee dagen tijd had de game via het Steam-netwerk zijn initiële productiekost terugverdiend én wereldwijd hoge reviewscores vergaard. De makers sloegen daarop de handen in elkaar met een tweede Britse studio om de game ook speelbaar te maken op PlayStation-consoles (PS3, PS4 en Vita) en zo een nog groter publiek te bereiken. Het spel grossiert in donkere futuristisch...

Twee Finse universiteitsstudenten bereikten met de pc-release van dit downloadspel vorig jaar de instantsterrenstatus. In twee dagen tijd had de game via het Steam-netwerk zijn initiële productiekost terugverdiend én wereldwijd hoge reviewscores vergaard. De makers sloegen daarop de handen in elkaar met een tweede Britse studio om de game ook speelbaar te maken op PlayStation-consoles (PS3, PS4 en Vita) en zo een nog groter publiek te bereiken. Het spel grossiert in donkere futuristische visuals, opgebouwd uit een combinatie van met de hand vervaardigde en vervolgens gefotografeerde objecten en kleianimatie. De game draait om het ruimtestation Theseus, dat op een verre plek in de Melkweg grondstoffen vergaart en exporteert naar de zo goed als leeggeplunderde aarde. Op een woestijnplaneet wordt onder meer een mysterieuze telepathische rotsformatie ontdekt, die leidt tot de ontwikkeling van het Swapper-apparaat. Daarmee kan het hoofdpersonage (een naamloze astronaut) zichzelf tot viermaal klonen. Het toestel blijkt een onmisbaar hulpmiddel bij het oplossen van omgevingspuzzels die je logisch denkvermogen geregeld op de proef stellen. En dat allemaal in een claustrofobische sf-setting. Je kunt dus tot vier klonen van jezelf in de spelwereld projecteren. Die worden gelijktijdig bestuurd en volgen synchroon elke beweging die je maakt. Het bewustzijn van de protagonist kun je verplaatsen naar zo'n kloon. Op die manier kun je hoger gelegen plekken of doorgangen bereiken door jezelf systematisch hoger, verder of dieper in de omgeving te klonen. De game is opgedeeld in raadsels, waarbij je meestal van punt A naar punt B moet navigeren om verder te raken. Sommige van die puzzels zijn behoorlijk complex. Om ze op te lossen, dienen er soms klonen opgeofferd te worden. The Swapper is een stijlvol pareltje dat met zijn clevere kloonmechaniek de speler zelfs aan het filosoferen zet over de definitie van het individu. Het enige minpunt is dat je sommige puzzels iets te exact moet benaderen. De speelfiguur enkele millimeters naast de benodigde locatie manoeuvreren of klonen, is al voldoende om muurvast te zitten. Daarbij geeft de game geen enkele feedback over of je nu op het juiste spoor zit. Wat rest, is een eigenzinnige, minimalistische maar behoorlijk complexe speltitel die vooral op PlayStation 4 zijn volle grafische potentieel toont. THE SWAPPER PS3, PS4, VITA CURVE GAMEPLAY ****? GRAFIEK ****? GELUID ***?DIMITRI DEWEVER