Vorig jaar werd James Holden ook al welkom geheten in Kortrijk, toen op uitnodiging van Geoff Barrow en zijn krautrocktrio Beak>. Toen we het Portishead-opperhoofd daar destijds tekst en uitleg bij vroegen, klonk het als volgt: 'Ik ken bijna niks van moderne dansmuziek, en wat ik ken vind ik maar niks. Maar James Holden is een ander paar mouwen. De track Gone Feral, uit zijn laatste album The Inheritors, heeft me over de streep getrokken. Amazing tune!'
...

Vorig jaar werd James Holden ook al welkom geheten in Kortrijk, toen op uitnodiging van Geoff Barrow en zijn krautrocktrio Beak>. Toen we het Portishead-opperhoofd daar destijds tekst en uitleg bij vroegen, klonk het als volgt: 'Ik ken bijna niks van moderne dansmuziek, en wat ik ken vind ik maar niks. Maar James Holden is een ander paar mouwen. De track Gone Feral, uit zijn laatste album The Inheritors, heeft me over de streep getrokken. Amazing tune!' JAMES HOLDEN:(lichtjes van zijn melk)That's very nice.Double nice, eigenlijk, want ik ben opgegroeid met zijn platen van Portishead op de achtergrond. Eerlijk, zoiets horen doet me deugd. HOLDEN: Wel, net zoals ik vroeger gek was op Portishead, ben ik vandaag helemaal weg van Beak>. Fantastische band. Grappig eigenlijk, hoe we elk aan ons eigen tempo in dezelfde richting geëvolueerd zijn, richting krautrock. Ouder worden, zeker? (lacht)HOLDEN: Exact. Precies om die reden stond ik vroeger argwanend tegenover krautrock, omdat ik het associeerde met het academische geneuzel van progrock. Tot ik Harmonia (met Michael Rother van Neu! en Dieter Moebius van Cluster, nvdr.) hoorde, en ik besefte dat het gewoon trance was. HOLDEN: Ach, die klootzakken hebben gewoon een goed woord gestolen en het zich eigen gemaakt. Trance is niets meer of minder dan een verzamelnaam voor hypnotiserende muziek. Goede, hypnotiserende muziek. Niet de... you know, ik moet er geen tekeningetje bij maken. HOLDEN: Die vraag heb ik vele, vele keren gehoord, echt waar. In 2006 leken nogal wat mensen te denken dat het een sneer richting George W. Bush was, maar ik denk nu net dat die kerel een heel hoog IQ heeft, en daardoor iedereen kon wijsmaken dat hij een dommerik is. (lacht) Het maakt niet eens uit welke idioten ik destijds bedoelde. Kies je eigen idioot, er zijn er genoeg. HOLDEN: Ik heb zijn nieuwe album Black Metal nog niet gehoord, maar zijn vorige, The Redeemer, was een van mijn favoriete albums van 2013. Ik snap wat je bedoelt, hij doet me ook dingen voelen die ik niet goed begrijp. Blunts muziek klinkt zacht, maar is op een emotionele manier erg agressief. We delen dezelfde geluidsman, en naar ik hoor is zijn liveshow indrukwekkend. Ik ben heel blij dat ik Dean eindelijk aan het werk kan zien. HOLDEN: Is dat dan niet de bedoeling, ja toch? (lacht) Oké, ik beken. Ik heb bij het samenstellen van de affiche voornamelijk aan mezelf gedacht. HOLDEN: Torn Hawk, een producer uit Brooklyn die heel overdonderende, psychedelische muziek maakt, met heel warme geluiden, die bijna tastbaar uit de speakers worden geperst. Nog nooit live aan het werk gezien, maar gegarandeerd de moeite. HOLDEN: Intussen is Silver Apples het project van nog één man, zanger en toetsenist Simeon, maar hij maakt vijftig percent van de performance vol met zijn charisma, geloof me. Danny Taylor, de drummer, is enkele jaren geleden overleden, maar Simeon gebruikt live nog steeds de originele tapes met diens partijen. Ze hebben een uniek geluid en enkele heel belangrijke albums. Ik raak ze nooit beu beluisterd. HOLDEN: Precies. Ik lag al lang in de knoop met het gegeven 'live spelen'. Al die voorgeprogrammeerde stuff, ik had er genoeg van. In een dj-set was ik veel vrijer, en dat voelde niet juist. Tot ik Luke Abbott - ook op de affiche - leerde kennen, en ik via hem leerde hoe je als elektronische muzikant zonder steunwieltjes eigenlijk veel verder raakt. (lacht) Een livegroep vecht constant tegen de gevolgen van wat de anderen doen: een gitaar die te luid staat, iemand die te vroeg of te laat invalt, enzovoort. Mijn hele set-up is nu rond de beats van de drummer gebouwd, dus moet ik veel meer uit de kast halen dan enkel wav-files, anders kan ik onmogelijk volgen. Kijk, uiteindelijk werd alle vroege elektronische muziek live geïmproviseerd, zelfs de eerste acid-houseplaten werden in één take opgenomen, er bestond geen andere manier. Dat was bij de keuze van elke naam op deze affiche het voornaamste criterium: is this a real live show?HOLDEN: Wat een persoonlijkheid, en wat een goede liveshow. Straf, hoe ze zichzelf heruitgevonden heeft en toch haar charisma heeft weten te bewaren. Meer zelfs, Neneh Cherry neemt tachtig procent van het charisma op de affiche voor haar rekening. (lacht)HOLDEN: Pharaoh Sanders, zonder twijfel. En Mahmoud Guinia, een Marokkaanse muzikant die gnawa speelt, diep hypnotische muziek die traditioneel bij genezingsprocessen werd gebruikt. Trance, maar dan echt. En doe ook maar Freddie Mercury, met zijn soloplaat uit 1985, Living on my Own. Ik ben opgegroeid met Queen, en Freddie Mercury blijft mijn favoriete artiest aller tijden. Dat krijg je er nooit meer uit. SONIC CITY Op 22/11 en 23/11 in De Kreun, Kortrijk. Alle info en tickets: soniccity.beDOOR JONAS BOELJames Holden: 'OKÉ, IK BEKEN: IK HEB BIJ HET SAMENSTELLEN VAN DE AFFICHE VOORNAMELIJK AAN MEZELF GEDACHT.'