Kanaal Z – elke dag vanaf 19.45Sinds maandag steekt Kanaal Z in het nieuw, zowel voor als achter de schermen. De zakenzender krijgt enkele nieuwe debatprogramma’s, ondermeer gepresenteerd door Gui Polspoel, én vanaf volgende week ook een nieuw anker. Véronique Goossens krijgt het gezelschap van Jelle Frencken, die ‘nonkel’ mag zeggen tegen oeranker Dany Verstraeten.

Wat verandert er inhoudelijk voor de Kanaal Z-kijker?

Dirk Vanhegen (algemeen directeur): De stijl van de zender heeft een eigentijds kleedje gekregen. De belangrijkste vernieuwing zit in het feit dat we in plaats van het gekende lussysteem meer vaste afspraken met onze kijkers willen maken. Het eerste nieuws van de dag gaat op antenne om kwart voor acht, kort nadat elders de nieuwsuitzendingen zijn afgelopen. Wie diepgaande duiding boven soaps verkiest, kan dan bij Kanaal Z terecht. Dat nieuws wordt hernomen om half negen en negen. En om tien uur ’s avonds is er weer een nieuwe nieuwsuitzending. Inhoudelijk zetten de we de koers van de voorbije maanden voort: geen zuiver economisch nieuws over jaarcijfers en dergelijke. We hebben ook oog voor de maatschappelijke en politieke kant van het economische nieuws.

In deze barre tijden gaan jullie een nauwe samenwerking aan met de vtm-nieuwsdienst, wat critici doet vrezen dat jullie nieuws een doorslagje van dat van hen wordt. Terecht?

Vanhegen: De spoeling zal niet dunner worden, integendeel. Zeker in de huidige economische omstandigheden was een stand-alone steeds moeilijker. Onze ploeg zit op de redactievloer van de vtm-nieuwsdienst en we delen de studio, maar we werken volstrekt onafhankelijk. Bijvoorbeeld: als premier Van Rompuy een persconferentie geeft, zullen beide redacties wel van dezelfde beelden vertrekken, maar maken ze er elk hun eigen reportage mee. Voor Kanaal Z komt de nadruk dan op diepgang en duiding te liggen – waarvoor we trouwens onze eigen interviews blijven afnemen.

Jullie hebben ook Gui Polspoel aan boord gehaald.

Vanhegen: Hij zal elke vrijdagavond meteen na het nieuws van tien uur een politicus te gast hebben voor een stevig interview, ‘ hard talk‘ zeg maar. Véronique Goossens en Rik Van Cauwelaert blijven een duo: op woensdagavond maken ze op het zelfde tijdstip tijd voor meer diepgaande debatten.

Verstokte beleggers klagen vaak over de vele lifestylereportages op Kanaal Z. Verandert er op dat vlak iets?

Vanhegen: Onze kernwoorden blijven business, people en lifestyle. Onze kijkers begrijpen hopelijk dat die niet-economische reportages nodig zijn om de zender financiële ademruimte te geven. Wat ook verdwijnt, is de ticker met beurscijfers – omdat die de aandacht afleidt en er tegenwoordig betere kanalen zijn om dit in real time op te volgen. Daarvoor blijven we immers onze Kanaal Z-website verder uitwerken.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content