Politiek cartoonist Aurel hoeft zich geen zorgen te maken. Als Le Monde en Le Canard Enchaîné hem op een dag buitengooien, kan hij zich altijd nog voltijds op animatiefilms storten. Zijn bekroonde eerste, een Frans-Belgische c...

Politiek cartoonist Aurel hoeft zich geen zorgen te maken. Als Le Monde en Le Canard Enchaîné hem op een dag buitengooien, kan hij zich altijd nog voltijds op animatiefilms storten. Zijn bekroonde eerste, een Frans-Belgische coproductie, is een geïnspireerde uitwerking van een steengoed idee: een begraven zwarte bladzijde uit de Franse geschiedenis oprakelen via het markante levensverhaal van Josep Bartolí. Op het einde van de Spaanse burgeroorlog vluchtte deze geëngageerde cartoonist net als 450.000 andere Spanjaarden naar Frankrijk. Het land van vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid vond er niet beter op dan de gevluchte buren te laten verkommeren in kampen. Bartolí, die later nog Frida Kahlo's minnaar werd, documenteerde de doffe ellende van politiegeweld, honger en gevangenschap in heldere tekeningen. Aurel volgt zijn voorbeeld, maakt de gewaagde keuze om aan veel beweging en uitleg te verzaken, en laat zijn tekeningen voor zich spreken. Het toefje visuele poëzie en verbeelding maakt dat Josep zoveel harder inslaat dan een droge geschiedenisles.