Johannes-Passion, Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe. Met Sibylla Rubens, Andreas Scholl, Mark Padmore, Sebastian Noack, Michael Volle (Harmonia Mundi 901748.49)

Het blijft toch nog even schrikken bij de tweede versie van de Johannes-Passie (1725). Het bekende openingskoor Herr unser Herrscher, met z’n weemoedige bassen, ontbreekt. In plaats daarvan krijg je het koraal (uit de Mattheüs-passie!) O Mensch, bewein’ dein Sünde gross te horen. Het is maar een van de ingrijpende wijzigingen die Bach in zijn oorspronkelijke partituur uit 1724 aanbracht.

Herreweghe is de vierde die deze versie opneemt, na Neumann (DG Gold), Smith (Koch) en Rilling (Hännsler). En zijn interpretatie is een stuk sprekender. Vanaf de eerste noten stuwt de muziek zich voort. Meteen wordt de urgentie van de emotionele boodschap duidelijk: het is de lievelingsleerling van Christus die spreekt. Dit is exuberante barok die, vooral in de speciaal voor deze versie geschreven aria’s, zelfs een beetje naar Händel gaat ruiken. En het koor speelt grandioos in op deze sfeer. Het betoogt, belijdt, troost en treurt met al zijn kracht.

Herreweghe eist van zijn zangers klaarheid van lijn, een duidelijke dictie en een totaal engagement in de tekst; en het orkest biedt stevig weerwerk met licht en pittig verende strijkers, zacht fluisterende blazers en een zoet afgerond orgeltje. De solisten zijn wisselend van kwaliteit. De prachtige tenor Mark Padmore zingt heel overtuigend de rol van Evangelist, en ook de aria Zerschmettert mich is best indrukwekkend. Sebastian Noack beklijft in de bas-aria Himmel reisse, Welt erbebe en de andere bas, Michael Volle als Jezus, past perfect in de cast. In de alto-aria Es ist vollbracht door contratenor Andreas Scholl zit helaas te weinig droefheid en ontsteltenis. Dan toch liever de mezzo Marjana Lipovsek onder Harnoncourt (1ste versie Teldec, 1995). En de sopraan Sibylla Rubens tintelt van opwinding in het opera-achtige Ich folge dir gleichfalls, maar in haar andere aria Zerfliesse, mein Herze ontbreekt de ontroering die mij wél overkomt bij het aanhoren van het engelengeluid van Ruth Holton (Neumann, DG Gold).

* Brussel, Miniemenkerk op 5/2: Collegium Vocale o.l.v. Philippe Herreweghe met Musikalische Exequien van Heinrich Schütz en de Mis van Igor Stravinski. Tickets: tel.02-507 82 00

* Antwerpen, deSingel op 21 & 22/2: Collegium Vocale en solisten o.l.v. Philippe Herreweghe met de Mattheüspassie. Tickets: tel.03-248 28 28

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content