Van Jazz Age-babe of flapper tot pittige vrouw uit de arbeidersklasse die tijdens de Grote Depressie met weelde en roem flirt; van glamourrijke society girl in somptueuze melodrama's tot neurotische noir-diva en camp-koningin: MGM-icoon Joan Crawford (1904-1977) heeft zich voortdurend opnieuw moeten uitvinden en veel van haar rollen weerspiegelden dan ook de echte Crawford, die geboren was in een arm en ongelukkig gezin. Haar bestuurde acteerstijl en brede schouders, de gebeeldhouwde look, waarbij haar dunne lippen dik in de...

Van Jazz Age-babe of flapper tot pittige vrouw uit de arbeidersklasse die tijdens de Grote Depressie met weelde en roem flirt; van glamourrijke society girl in somptueuze melodrama's tot neurotische noir-diva en camp-koningin: MGM-icoon Joan Crawford (1904-1977) heeft zich voortdurend opnieuw moeten uitvinden en veel van haar rollen weerspiegelden dan ook de echte Crawford, die geboren was in een arm en ongelukkig gezin. Haar bestuurde acteerstijl en brede schouders, de gebeeldhouwde look, waarbij haar dunne lippen dik in de verf werden gezet (haar handelsmerk), de schitterende luxueuze japonnen van kostuumontwerper Adrian: het droeg allemaal bij tot de legendarische status van deze ambitieuze en uitzonderlijke filmster. En gelukkig voor de Hollywoodmythe gedroeg ze zich er ook naar, want haar leven was één grote performance. Favoriete regisseur.. Joseph L. Mankiewicz, ook al regisseerde hij haar nooit. Toch werkten ze bij MGM samen aan negen films, waarbij Mankiewicz vaak optrad als producent of scriptdoctor. Hij voelde aan wat soort rollen Crawford nodig had: die van working class-vrouwen waarmee ze zich kon identificeren, zoals in Mannequin en Strange Cargo. Ze had ook veel waardering voor George Cukor ( The Women en A Woman's Face). Favoriete film. Oscartriomf Mildred Pierce, al was ze ook trots op haar vertolking in A Woman's Face en beleefde ze veel plezier aan Humoresque, Johnny Guitar en Possessed. .Oscars. Drie nominaties als beste actrice, waarvan ze er een verzilverde voor haar vertolking als de naar luxe hunkerende dienster in de James M. Cain-adaptatie Mildred Pierce (1945, Michael Curtiz). De twee andere nominaties waren voor Possessed (1947) en Sudden Fear (1952). Liefdesaffaires.'Ze sliep met alle mannelijke MGM-sterren, behalve Lassie', zo luidt een quote van haar rivale Bette Davis. Crawford was vier keer getrouwd, onder meer met acteurs Douglas Fairbanks, Jr (haar toegang tot het societyleven van Hollywood) en Franchot Tone, haar tegenspeler in films als Sadie McKee en No More Ladies. Ze had ook nog verschillende affaires. De meest spraakmakende was die met Clark Gable, met wie ze het meest populaire MGM-koppel vormde. Crawford adopteerde vier kinderen. Haar dochter Christina schreef later een vitrioolbiografie, verfilmd tot Mommie Dearest met Faye Dunaway in de rol van de gewraakte Crawford. Quote 'Oké, jongens, maar vergeet niet dat het Amerikaanse publiek liever een korte blik op mijn rug werpt in plaats van een uur naar jullie beide gezichten te kijken', tegen John en Lionel Barrymore toen die tijdens de opnamen van Grand Hotel de scènes van Crawford probeerden te stelen. Luc Joris