LINE-UP

Jean Deaux (21).
...

Jean Deaux (21). 'Chicago's next big thing!' blokletterde een hiphopmagazine drie jaar geleden over Jean Deaux. 'Een ruwe hiphopdiamond' werd ze genoemd, maar nu pas lijkt haar moment om te schitteren eraan te komen. Deaux is afkomstig uit dezelfde Chicago-scene die recent Chance the Rapper en Isaiah Rashad heeft voortgebracht en zat nog in de middelbare school toen ze via poëzie in de hiphop rolde: 'Ik heb altijd teksten geschreven, maar pas toen een goede vriend van me een remix maakte van een Kanye West-track kreeg ik zin om er iets muzikaals mee te doen. Nu weet ik dat het mijn roeping is. Niks maakt me gelukkiger dan songs schrijven, zingen en rappen.' Op haar Soundcloudpagina, die tot twee jaar teruggaat, krijgen ook haar gastrolletjes op tracks van Mick Jenkins en Isaiah Rashad een plek. Het jazzy Stay / Stars Crossed werd in kannen en kruiken gegoten door Donnie Trumpet, de ook uit Chicago afkomstige associé van Chance the Rapper. De jonge producer Monte Booker, eveneens geboren in de Windy City, tekent voor de verknipte soul van Open Letter. Allemaal in eigen beheer uitgebracht, want de vette platencontracten heeft Deaux tot nog toe altijd afgewimpeld: 'Ik heb een publishingdeal die me toelaat iet of wat te leven van mijn muziek, maar ik wil nu vooral zelf mijn pad verder uitstippelen. Platenfirma's beloven je soms het land van melk en honing, maar daar trap ik niet in. Nu wil ik in de eerste plaats dat mijn oma, mijn zussen en mijn vrienden mijn muziek horen. De rest van de wereld zal wel volgen.' Onlangs wist het onafhankelijke Downtown Records (de stal van onder meer White Denim, Chet Faker en Penguin Prison) Deaux toch te strikken voor een single: Father Time, haar eerste officiële release. De tekst, over haar afwezige vader, is autobiografisch, de muziek een warme melange van r&b en soulvolle house. 'Ik heb mijn vader echt maar twee keer ontmoet,' vertelt ze daarover, 'maar ik gebruik die gebeurtenis als een metafoor voor leven en dood, en hoe ik daartussen mijn bestaan vormgeef.' Artiesten die ze bewondert, zijn Lauryn Hill, Kendrick Lamar, Amy Winehouse en Tupac Shakur, maar haar grootste invloed noemt ze haar grootmoeder. 'Ze is al heel lang doof, maar toch geniet ze van muziek. Ze zingt sommige nummers zelfs mee, puur op het gevoel - en van een blaadje papier waarop de tekst geschreven staat. (lacht) Toen ik zag hoe zelfs een dove vrouw er zo van kan genieten, wilde ik niks anders meer doen dan muziek maken.' JONAS BOEL