Steven Spielberg
...

Steven Spielberg VS, 1975 Universal / blu-ray Film: **** Extra's: **** De voorbije jaren werd Steven Spielbergs überblockbuster Jaws (1975) al met meerdere digitale uitvoeringen gecelebreerd. De dertigsteverjaardageditie zette de puntjes op de i met een twee uur durende documentaire, storyboards, gewiste scènes en een tv-doc die destijds op de set werd gedraaid. Wat voegt deze blu-raybewerking dan toe? Vooreerst zijn de beeld- en geluidskwaliteit van deze geremasterde en gerestaureerde versie verbluffend. De nieuwe, speciaal voor Jaws' blu-raydebuut gemaakte documentaire somt nog eens op wat de film zo uniek maakt. Doorgaans werden genrefilms als deze gedraaid in een zwembad in een Hollywoodstudio. Spielberg nam de drieste beslissing om op de oceaan te filmen. Maar dat was niet het enige innoverende punt. Dit klassieke heldenepos met mythische allures - Hemingway en Melville waard - zette tevens nieuwe maatstaven voor marketing en promotie. Voor het eerst werden trailers en teasers op tv vertoond. De stem van Percy Rodrigues, de Canadese acteur die later nog tientallen andere trailers zou inspreken, had het juiste timbre om dreiging en angst op te roepen. Dat verwachtingspatroon werd versterkt met de hypnotiserende herkenningsmelodie van John Williams, die al even iconisch werd als de James Bond-tune. En dan was er nog de filmaffiche van Roger Kastel, wiens ontwerp later talloze cartoons en parodieën inspireerde. Spielbergs variant op de monsterfilm luidde de high-concept blockbuster in als genre op zich: spektakelprenten die zich in één zin laten samenvatten. Voordien scoorden films als Ben-Hur, Gone with the Wind en The Sound of Music hoog aan de kassa. Jaws veranderde de normen drastisch. Niet alleen werden het gebruikelijke aantal van tweehonderd bioscopen waarin een film werd uitgebracht verdubbeld. Dankzij de slimme reclamecampagne zorgde de film de hele zomer voor lange rijen kijklustigen. En de populariteit van Jaws zette aan tot een waanzinnige reeks parafernalia, van T-shirts tot toiletbrillen. De merchandising voldeed ook aan de groeiende vraag naar boeken en docs over het maken van de film. Wat op zijn beurt een volledig nieuw genre - de making-of - deed ontstaan. Geef toe, niet slecht voor een B-filmpje over een grote vis met een nog grotere appetijt. PIET GOETHALS