CAFÉ BELGE. HET PSK PAKT UIT MET EEN ARTISTIEK VERANTWOORD, GEHEEL UIT VEZElPLAAT OPGETROKKEN MUSEUMCAFÉ, ONTWORPEN DOOR JAN DE COCK.

BOZAR PSK

RAVENSTEINSTRAAT 23 IN BRUSSEL. 02 507 82 00 EN WWW.BOZAR.BE

Jan De Cock, Denkmal 23

Een slimme mens die Jan De Cock (28) een café heeft laten ontwerpen. Om twee redenen: enerzijds heeft het Paleis voor Schone Kunsten nu een eetstek die origineel en gezellig is – naar Belgische maatstaven bepaald geen evidentie -, anderzijds komt het werk van Jan De Cock ineens stevig uit de verf. Om kort te gaan, Denkmal (Duits voor monument) 23 is een sculpturale installatie en een restaurant. Het oord is van a tot z uitgetekend door De Cock, met inbegrip dus van tafels en stoelen, vloer en omkadering en rijen palmbomen die verwijzen naar de voor eeuwig aan het PSK geklonken Marcel Broodthaers. Het project volgt op de lijvige constructie die vorig jaar te zien was op de Prijs van de Jonge Belgische Schilderkunst. Christophe Terlinden ging toen met de trofee lopen, maar de bijdrage van De Cock was ongeveer dubbel zo ambitieus. Je kon in het theatrale timmerwerk zelfs een streepje bluf ontwaren, hoewel dat lang niet misstond voor een kunstenaar die zich naarstig een weg door de scène hamert. En hameren doet Jan De Cock alsof zijn leven ervan afhangt. Tot voor kort zette hij her en der half afgewerkte kleerkasten of stugge, in elkaar genagelde vezelplaten neer. Een tikje problematisch, onder meer omdat de installaties functioneel leken en toch weer niet, ruimtelijk en toch weer niet, en artistiek en toch weer niet. We bleven er keer op keer bouwpakketten van Ikea in zien, zij het dan zonder aanwijsbaar nut en te onbeslist om een bepaalde indruk te wekken. Een tijdlang leek het alsof De Cock ijverig halve kistjes zou blijven timmeren, maar er bleek toch schot in de zaak te zitten. De evolutie verliep in stijgende lijn en op een paar jaar tijd werden de vezelplaatconstructies vormvaster en meer monumentaal. Ook ziet het ernaar uit dat de installaties erop vooruitgaan als ze een functie krijgen. Dat brengt ons bij design – hoewel Denkmal 23 te sculpturaal oogt om voor design te kunnen doorgaan – of bij het Nederlandse Atelier Van Lieshout. Het Rotterdamse collectief bouwt functionele ruimtes, niet zelden bedoeld voor ietwat vettige praktijken (fitness en groepsseks in een enkele zaal, het toilet als energiebron) die in musea getoond en soms ook geïnstalleerd worden. Alleen zit bij AVL een denkpiste over alternatief wonen en leven bij het pakket terwijl Denkmal 23 geconcipieerd is als een podiumachtig monument waarin je terloops ook plaats kunt nemen. Afwachten hoe Jan De Cock verder timmert, maar ondertussen kan het PSK zich in ieder geval op de borst slaan. Daar zijn ze immers eigenaar van het meest kunstige museum-café van België.

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content