De komende weken kunt u uzelf op een hoogst unieke James Franco-double bill trakteren in de Belgische bioscoopzalen. De gevierde acteur draaft niet alleen op in Oz the Great and Powerful, maar ook in Spring Breakers. Het verschil tussen die twee - en tussen Franco's personages daarin - is hemelsbreed. In Sam Raimi's lieflijke Disneyavontuur speelt hij een egoïstische goochelaar die Franco zelf als 'een mengeling van Charlie Chaplin en Clark Gable' omschrijft. In Harmony Korines donkere lofzang op Amerika's par...

De komende weken kunt u uzelf op een hoogst unieke James Franco-double bill trakteren in de Belgische bioscoopzalen. De gevierde acteur draaft niet alleen op in Oz the Great and Powerful, maar ook in Spring Breakers. Het verschil tussen die twee - en tussen Franco's personages daarin - is hemelsbreed. In Sam Raimi's lieflijke Disneyavontuur speelt hij een egoïstische goochelaar die Franco zelf als 'een mengeling van Charlie Chaplin en Clark Gable' omschrijft. In Harmony Korines donkere lofzang op Amerika's party culture transformeert hij zich aan de hand van tatoeages, vlechten en een gouden grill op de tanden tot een wapen- en drugsdealer met een kanjer van een Scarfacecomplex. Franco kickt op diversiteit, zoveel is duidelijk. Bovendien verdient de man wijlen James Browns titel van hardest working man in show business. Op de recentste Berlinale dook hij in maar liefst drie projecten op: Lovelace, een biopic over de tragische hoofdrolspeelster van pornoklassieker Deep Throat; Maladies, het regiedebuut van de New Yorkse kunstenaar Carter; en Interior. Leather Bar., een meditatie over de mythische lost footage van William Friedkins thriller Cruising (1980). Later dit jaar volgen nog het (met Belgisch geld gemaakte) Paul Haggisdrama The Third Person, apocalypskomedie This Is the End en killerthriller True Story. En daarmee is nog maar een tipje van de sluier van Franco's artistieke ambities gelicht. De in het begin van zijn carrière gedoodverfde opvolger van James Dean - die hij speelde in een tv-biopic - stelt alles in het werk om aan het Hollywoodkeurslijf te ontsnappen. 'Waarom zou ik me laten beknotten?' vertelde hij onlangs in Londen. 'Ik haat alle soorten hokjesmentaliteit. Als acteur bevind ik me in een bevoorrechte positie. Ik verdien pakken geld en heb massa's vrije tijd. Ik zou gek zijn - of worden - als ik niets anders deed.' Staan daarom ondertussen ook op 's mans steeds indrukwekkendere cv: soapacteur, schrijver van poëzie en proza, Oscarpresentator, beeldend kunstenaar, beatkenner en commercialdeskundige. Aan dat verbijsterende lijstje kan sinds kort ook 'leraar' toegevoegd worden. Zowel de New York University als de University of California vroegen hem om filmlessen te geven, iets wat hem duidelijk niet onberoerd laat: 'Lesgeven is ongetwijfeld de meest verrijkende ervaring uit mijn leven. De feedback die ik krijg van de studenten werkt ontzettend inspirerend. Hun energie, hun vragen, maar vooral hun antwoorden ontroeren me tot op het bot. Zulke dingen maak je op de set van een Tinseltownproductie nooit mee.' (S.T.)