(PS2 / Xbox / GameCube / PC)
...

(PS2 / Xbox / GameCube / PC) Benodigdheden voor een geslaagde Bondgame? Spanning, hippe gadgets, exotische locaties en mooie vrouwen. Die locaties en vrouwen zien er in Nightfire een stuk minder aanlokkelijk uit dan in de films rond 007. Begrijpelijk, want computertekeningen kunnen the real thing nu eenmaal niet evenaren. Spanning en gadgets kunnen echter wel ontwikkeld worden in een game. De programmeurs en designers van de nieuwste Bondgame maken dan ook hun wildste dromen waar. Het logische resultaat is dat de charmante geheim agent in Nightfire minder vertrouwt op zijn charmes en meer op zijn spieren en zijn wapenarsenaal. In zekere zin lijkt Bond hier meer op agent Xander Cage (uit de film xXx) dan op zichzelf. Hij bedient zich onder andere van een decryptor, een laser, een röntgenbril, een AIMS-20-machinegeweer met computergestuurd telescopisch zicht, een Storm M9-32-geweer en een Delta 900 X Repeater, een ultramoderne kruisboog. Speeltjes waar shooter-liefhebbers zich volop mee kunnen amuseren. Vijand van dienst is Raphael Drake, de steenrijke bestuurder van de Phoenix Corporation, een bedrijf dat de mensheid dient door kernwapens te ontmantelen. Achter die dekmantel gaat echter een misdaadorganisatie schuil met plannen om de wereld te veroveren. Kortom, de ingrediënten voor een typische Bondplot. Om meer te weten te komen over de snode plannen van Drake, moet je naar Oostenrijk, waar de man een galafeest houdt in zijn kasteel. Wat later verzeil je in Tokio, waar Drake zijn nieuwe en levensbedreigende technologie Nightfire achter slot en grendel bewaart. Je reist de wereld rond en belandt uiteindelijk zelfs in de ruimte. Je bondgenoten zijn explosievenexperte Dominique Paradis en CIA-agente Zoe Nightshade, die we nog kennen van de vorige Bondgame Agent Under Fire. Wanneer de actie op gang komt, krijg je bovendien hulp van Drakes rechterhand Alexander Mayhew, die bereid is om zijn crimineel verleden te begraven in ruil voor een veilige schuilplaats. Dat Nightfire ( release 28-11) op nagenoeg hetzelfde moment verschijnt als Die Another Day is geen toeval. Steeds vaker worden games en films aan elkaar gekoppeld, kwestie van ze reclame te laten maken voor elkaar. In dit geval zit de marketingpuzzel iets ingewikkelder ineen: Pierce Brosnan heeft dan wel zijn akkoord gegeven voor het gebruik van zijn beeltenis in Nightfire, de producers van de Bondfilms laten niet toe dat speluitgever Electronic Arts gaat lopen met het verhaal uit Die Another Day. De game zit wel vol impliciete verwijzingen naar scènes en personages uit verschillende Bondfilms, maar omwille van juridische redenen worden die verwijzingen nooit expliciet. Electronic Arts wil natuurlijk inpikken op de hype rond Die Another Day, maar moet zich inhouden: enerzijds prijst EA de game aan om zijn 'helemaal originele verhaal', anderzijds probeert de uitgever ons te doen inzien dat het spel 'gebaseerd' is op de nieuwe film. Tja, dat kan dus niet. Het is het een of het ander. Een opportunistische maar vooral onhandige marketingstrategie, waar je je tijdens je missie overigens niets van hoeft aan te trekken. door BART VANDORMAEL