1 SCOLA BOX Drie films van de nu wat vergeten Ettore Scola, die een kwarteeuw geleden de Italiaanse cinema opnieuw heel populair maakte. In zijn bekendste, Una Giornata Particolare (1977), toont hij de ontmoeting tussen twee slachtoffers van het fascisme (een huissloof met kroostrijk gezin en een homoseksuele radiospreker) op de dag - 8 mei 1938 - dat Hitler in Rome Il Duce met een bezoekje vereert. Met glansrollen voor Sophia Loren ...

1 SCOLA BOX Drie films van de nu wat vergeten Ettore Scola, die een kwarteeuw geleden de Italiaanse cinema opnieuw heel populair maakte. In zijn bekendste, Una Giornata Particolare (1977), toont hij de ontmoeting tussen twee slachtoffers van het fascisme (een huissloof met kroostrijk gezin en een homoseksuele radiospreker) op de dag - 8 mei 1938 - dat Hitler in Rome Il Duce met een bezoekje vereert. Met glansrollen voor Sophia Loren en Marcello Mastroianni die hier nederig afstand nemen van hun sterrenstatus. In La Terrazza (1980) schetst Scola de ontgoocheling en de verbittering van vijf bevriende intellectuelen die vaak hun idealen in rook zagen opgaan. Ook hier is Marcello van de partij, bijgestaan door Ugo Tognazzi, Vittorio Gassman, Jean-Louis Trintignant. Zeker de moeite van de herontdekking waard is de in de jaren 1860 spelende kostuumfilm Passione d'Amore (1981) over de geobsedeerde verhouding tussen een aantrekkelijke legerkapitein (Bernard Giraudeau) en de foeilelijke en ziekelijke nicht van zijn kolonel. 2 RISO AMARO (1949) Dit neorealistische melodrama over de exploitatie van de seizoenarbeidsters op de rijstvelden dankt zijn grote succes (en de banvloek van de katholieke hiërarchie) vooral aan de aardse erotische uitstraling van de schaarsgeklede Silvana Mangano, die door regisseur Giuseppe De Santis in al haar fraai gewelfde vormen wordt geëtaleerd. 3 PORTE APERTE (1990) In het Italië van Mussolini probeert een integere rechter (Gian Maria Volonté) de beweegredenen te achterhalen van een drievoudige moordenaar die door justitie al op voorhand is veroordeeld. Boeiend rechtbankdrama van Gianni Amelio dat echter de complexiteit van vorige Leonardo Sciascaverfilmingen ( Cadaveri Eccellenti van Francesco Rosi en Todo Modo van Elio Petri) mist. 4 LE AMICHE (1955) Ook in deze vroege film waarin hij enkele vriendinnen en hun minnaars portretteert is Antonioni reeds de avant-gardeschilder van desolate mentale landschappen en gebruikt de regisseur ruimte en architectuur om de vervreemding van zijn personages kracht bij te zetten. 5 PROFUMO DI DONNA (1974) Vergeet de Amerikaanse remake Scent of a Woman en geniet van het tragikomische Italiaanse origineel van Dino Risi waarin Vittorio Gassman met brio de blinde mensenhater speelt die dankzij zijn reukvermogen toch zijn weg vindt als vrouwenversierder (in april op dvd). (P.D.)