Eerste zin De naald van de toerenteller schoot trillend omhoog in het ronde oog aan de rechterkant van het dashboard, razendsnel, terwijl De Luca zijn rug tussen de zitting en het portier perste.
...

Eerste zin De naald van de toerenteller schoot trillend omhoog in het ronde oog aan de rechterkant van het dashboard, razendsnel, terwijl De Luca zijn rug tussen de zitting en het portier perste. Een professor met iets te goede Russische contacten komt in Bologna om het leven bij een auto-ongeluk. Een tijdje later wordt zijn vrouw vermoord. Commissaris De Luca, briljant rechercheur, voormalig zwarthemd en lid van de politieke politie in de oorlog, onderzoekt de zaak met de hulp van Giannino. Beiden zijn kwetsbaar: De Luca door zijn oorlogsverleden, Giannino omdat hij homo is. In het kluwen van mogelijke motieven blijkt al gauw dat de angst voor het communisme en overlopers sterk speelt. En dan is er nog de bloedmooie Claudia, een Italiaanse Billie Holiday, die De Luca uit zijn lethargie schudt. Carlo Lucarelli is naast schrijver ook presentator van een programma over onopgeloste historische misdrijven. Niet toevallig weeft hij de door schandalen omgeven dood van Wilma Montesi in de jaren vijftig subtiel door deze met Koude Oorlog-spionnen, fatale vrouwen en verraders bevolkte thriller. Hij schetst een onrustig beeld van het naoorlogse Italië waarin de haat nog rauw is, de toekomst besmet. Serena Libri, vooral bekend als Nederlandse uitgever van de Montalbano-reeks, blijft ons verrassen met steengoede Italiaanse crime.