Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

BAYOU BLUES – Bertrand Taverniers eerste film op Amerikaanse bodem is een mysteriethriller waarin sfeer op plot en intuïtie op logica primeert.

Bertrand Tavernier met Tommy Lee Jones, John Goodman, Peter Sarsgaard, Mary Steenbruggen.

Moord, achterdocht, racisme en onverwerkte verledens zijn de thema’s waarmee Bertrand Tavernier – notoir connaisseur van de Amerikaanse misdaadcataloog – voor het eerst de zompige, door de orkaan Katrina omgewoelde bayous van Louisiana intrekt. Daarvoor baseerde de Franse veteraan van ondermeer Coup de Torchon (1981), ‘Round Midnight (1986) en L. 627 (1992) zich op de mysterieroman van neonoir-auteur James Lee Burke die door Taverniers update naar het post-Katrinatijdperk ook een sociopolitieke dimensie krijgt.

Het verhaal begint wanneer de eigengereide speurder Dave Robicheaux wordt belast met het onderzoek naar een brutaal vermoord tienerhoertje. Het meisje bleek banden te hebben met Julie ‘Baby Feet’ Balboni (John Goodman), ooit Robicheaux’ schoolmakker, nu een maffiose filmproducer. Toch heeft het er alle schijn van dat Balboni niet rechtstreeks bij de moord betrokken is, een vermoeden dat wordt bevestigd wanneer de alcoholische Hollywoodster Elrod Sykes (Peter Sarsgaard) even later nog een lijk vindt dat blijkbaar al veertig jaar in de bayous lag te rotten.

Hoewel beide zaken ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, is Robicheaux ervan overtuigd dat er een verband bestaat. Harde bewijzen heeft hij niet, enkel de hints uit zijn denkbeeldige gesprekken met een lang overleden generaal uit de Amerikaanse burgeroorlog lijken zijn mistige theorie te bevestigen. Alleen: hoe pas je de puzzelstukken in elkaar als je nauwelijks feit van fictie en innerlijke van échte demonen kunt onderscheiden?

Toegegeven, coherent kun je Taverniers cryptische trip niet noemen – af en toe lijkt hij zelfs in een naar Louisiana getransponeerde episode van Twin Peaks beland. Diehards van brave prefabthrillers zullen zich bij de uitvergrote noir-clichés en hallucinatiescénes (die er in de Amerikaanse versie overigens volledig werden uitgeknipt) meer dan eens achter de oren krabben, al weet de mélange van hardgekookte noir en spiritistische suspense zowel te intrigeren als te ontroeren.

Dat laatste heeft Tavernier voor een flink stuk te danken aan de broeierige cinematografie van Bruno de Keyser, die de bayous in al hun spookachtige schoonheid in beeld zet. En vooral: aan de doorvoelde, no-nonsense vertolking van Tommy Lee Jones. Die weet de complexe persoonlijkheid en verscheurde ziel van cajunflik Robicheaux moeiteloos weer te geven door simpelweg een diepe zucht te slaken of melancholisch voor zich uit te staren. Geen hapklare nagelbijter, wel een originele en licht neurotische dooltocht door de bayous, de noir-cataloog en Amerika’s racistische verleden.

Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content