Aan Grammy's en Oscars heeft een filmcomponist niet genoeg meer om tot de grootsten gerekend te worden. Hij moet de boer op en in volgelopen rocktempels en concertzalen aantonen dat zijn muziek ook los van de film kan entertainen. Na Ennio Morricone, Danny Elfman, Howard Shore en John Williams trekt nu ook Hans Zimmer live de hort op. De naar Hollywood verkaste Duitser schreef de muziek voor onder meer Gladiator, Rain Man, Christopher Nolans Batman-trilogie, Pirates of the Caribbean, Interstellar en - hakuna matataaaa! - The Lion King.
...

Aan Grammy's en Oscars heeft een filmcomponist niet genoeg meer om tot de grootsten gerekend te worden. Hij moet de boer op en in volgelopen rocktempels en concertzalen aantonen dat zijn muziek ook los van de film kan entertainen. Na Ennio Morricone, Danny Elfman, Howard Shore en John Williams trekt nu ook Hans Zimmer live de hort op. De naar Hollywood verkaste Duitser schreef de muziek voor onder meer Gladiator, Rain Man, Christopher Nolans Batman-trilogie, Pirates of the Caribbean, Interstellar en - hakuna matataaaa! - The Lion King. 'Ik heb me dertig jaar achter een computer in een donkere ruimte verstopt. Het is welletjes geweest', zegt Zimmer aan de vooravond van Hans Zimmer Live on Tour, waarmee hij ook Brussel aandoet. 'Ik moest ooit de moed vinden om naar buiten te komen. Het podium op. Checken of mijn muziek écht is en geen bullshit.' Zimmer gaf zijn eerste concert op het filmfestival van Gent in 2000. Ondanks drie Grammy's, een Oscar voor The Lion King en nog acht andere Oscarnominaties ontbrak het hem lang aan zelfvertrouwen. 'Ik heb verschrikkelijke plankenkoorts. Maar ik wil niet langer door angst geregeerd worden. Paul McCartney en Peter Gabriel stelden me gerust. Ook zij hebben plankenkoorts. "Vergeet nooit dat het publiek aan jouw kant staat", zei Paul.' Van een dirigent wil Zimmer niet weten. 'Die staat met zijn rug naar het publiek met een stok te zwaaien naar muzikanten die eruitzien alsof ze al twintig jaar vastzitten in een slecht huwelijk en de zondagskrant lezen.' Maar zonder computer stapt hij het podium niet op. 'Het idee dat een computer - of een synthesizer - geen muziekinstrument is, gaat al lang mee, maar waar slaat dat op? Ik ben geen purist. Als iets een interessant geluid maakt, wil ik het gebruiken. De computer is een legitiem instrument. Ik heb er altijd een bij. Op zingen na is alle muziek technologie. Je kunt moeilijk beweren dat een stradivarius géén knap staaltje technisch vernuft is, weliswaar uit vervlogen tijden.' Op zijn 58e is de componist goed op weg om de kaap van de tweehonderd filmscores te ronden. Niet slecht voor iemand die nooit naar de muziekschool geweest is. 'Ik heb twee weken pianolessen gehad en dat was het. Maar ik heb een goed oor en ik ben nergens anders goed voor. Ik kán niets anders dan muziek maken. Het liefst voor film, want dan mag ik vertellen, emoties creëren, een wereld oproepen. Ik kan alleen maar muziek maken door het personage te wórden. Method composing is een dwaze term, maar ik vind geen betere. Wist je dat ik aanvankelijk 'nee' heb gezegd tegen Batman Begins? Ik wilde doodgraag met Christopher Nolan werken, maar ik had een probleem. Duisternis ligt me, dus ik wist hoe ik de Dark Knight moest aanpakken. Maar met Bruce Wayne wist ik geen raad. Ik kon mijn persoonlijkheid niet in tweeën splitsen. Waarop Christopher voorstelde er een vriend bij te halen. James Newton Howard stapte mee aan boord en alles kwam goed.' Hoe goed hoort u straks in Brussel. HANS ZIMMER LIVE ON TOUR Op 14/4 in Paleis 12 van Brussels Expo. Alle info: palais12.com DOOR NIELS RUËLL