‘Ik wil een film regisseren. Ik hoef er zelfs niet eens in uit te blinken’

Met zeventien nominaties en twee zeges is Meryl Streep de onbetwiste koningin van de Oscars. Maar op een leeftijd dat haar teller nog op nul stond, zit Saoirse Ronan (25) al aan vier nominaties.

Saoirse – spellen is moeilijk, uitspreken makkelijk: seur-sjah – Ronan was nog geen veertien toen haar bijrol in de romanverfilming Atonement bekroond werd met een Oscarnominatie. Het bleek slechts een voorproefje. Tegenwoordig wordt ze om de twee jaar genomineerd voor de Academy Award voor beste actrice. In 2016 kon haar hoofdrol in het migratiemelodrama Brooklyn de Academy bekoren, in 2018 haar glansrol in Lady Bird van Greta Gerwig.

Op het gebied van ideeu0026#xEB;n, gevoelens en artistieke ambities was Jo March haar tijd ver vooruit.

Dit jaar imponeert ze als de rebelse schrijfster Jo March in Little Women van diezelfde Gerwig. Zondag weet ze of haar vierde nominatie een eerste Oscar oplevert. Ronan moet nog 26 worden. Oscar-koningin Meryl Streep, haar tegenspeler in Little Women, was op die leeftijd nog geen enkele keer genomineerd. ‘Ik ben behoorlijk ambitieus’, bekent Ronan, ‘maar het is eerder een instinctieve dan een uitgesproken ambitie. Ik werk niet doelbewust een carrièreplan uit, ik wil het gewoon goed doen. Ik ben een perfectionist. Dat werkt soms stimulerend, soms verlammend.’

Bescheiden beweert ze veel geluk te hebben gehad. ‘Er zat veel variatie in de rollen die ik mocht spelen én ik mocht samenwerken met uiteenlopende maar schitterende regisseurs. Dat trekt me aan. Pure zelfzucht, hoor, want ik wil me niet vervelen. Acteren moet plezant blijven.’

Ronan broedt op plannen om zelf een film te regisseren. ‘Ik zou dat zelfs willen doen zonder erin uit te blinken. Het hoeft geen film te zijn waar de festivals voor in zwijm vallen. Ik vind gewoon dat ik het eens moet proberen. Ik heb al zoveel geweldige regisseurs van dichtbij aan het werk gezien: Greta Gerwig, Peter Weir, Joe Wright, Peter Jackson, Wes Anderson. Van zulke mensen pik je vanzelf veel op.’ Vooral aan Gerwig trekt ze zich op. ‘De klassieke grote regisseurs – Coppola, Lynch, Kubrick – zijn allemaal mannen. Een meisje staat daar een stapje verder van af dan een jongen. Hoe je het ook draait of keert, het helpt wanneer je iemand waarin je jezelf herkent grootse dingen ziet doen. Greta is voor mij nu al een van de groten, en Little Women is de beste film van het jaar. (lacht) Greta heeft een enorme impact. Ze toont de weg. Dat brengt ons bij het hete hangijzer – meer diversiteit in de kunsten! – maar ook bij Little Women. Het boek is honderdvijftig jaar oud, maar we hebben Jo March nog altijd niet ingehaald. Op het gebied van ideeën, gevoelens en artistieke ambities was zij haar tijd vér vooruit.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content