Isobel Campbell heeft het imago van een treurwilg en een schuw kindvrouwtje maar tijdens onze tête-à-tête giechelt de Schotse zangeres aan een stuk door. Als ik uit beleefdheid meedoe, zegt ze kurkdroog: 'Jij lacht wel makkelijk, zeg.' De dame die voor mij zit, staat sterk in haar schoenen. Natuurlijk: iemand die het succesvolle Belle & Sebastian verliet (in 2002) om haar eigen weg te gaan, moét wel lef hebben. Voor Ballad Of The Broken Seas, haar nieuwe cd, ging Campbell een verrassende alliantie aan met Mark Lanegan (bekend van Screaming Trees, Queens Of The Stone Age en z...

Isobel Campbell heeft het imago van een treurwilg en een schuw kindvrouwtje maar tijdens onze tête-à-tête giechelt de Schotse zangeres aan een stuk door. Als ik uit beleefdheid meedoe, zegt ze kurkdroog: 'Jij lacht wel makkelijk, zeg.' De dame die voor mij zit, staat sterk in haar schoenen. Natuurlijk: iemand die het succesvolle Belle & Sebastian verliet (in 2002) om haar eigen weg te gaan, moét wel lef hebben. Voor Ballad Of The Broken Seas, haar nieuwe cd, ging Campbell een verrassende alliantie aan met Mark Lanegan (bekend van Screaming Trees, Queens Of The Stone Age en zichzelf). Belle kent het Beest al drie jaar. 'Ik vroeg mijn toenmalige vriend om Why Does My Head Hurt So?, een nummer op de EP Time Is Just The Same te zingen, maar de zangpartij bleek te laag voor hem. 'Vraag het eens aan Mark Lanegan', zei hij. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar toen ik naar een van zijn platen luisterde, ben ik meteen voor hem gevallen.' De liefde was wederzijds, want Lanegan had Campbell al geregeld vernoemd in interviews. Toen ze elkaar ontmoetten bij een concert van Queens Of The Stone Age, zei Lanegan dat hij graag eens met haar een plaat wou opnemen. Campbell hield hem aan zijn woord: ze schreef een aantal songs met Lanegan in gedachten en stuurde haar 'partner' in Los Angeles per e-mail tracks op waar hij zijn zang aan kon toevoegen. Voor de Schotse was zo'n professionele LAT-relatie geen probleem. 'Integendeel, ik kon me juist erg goed op het werk concentreren omdat ik in de studio enkel het gezelschap had van de technicus, met wie ik overigens heel close ben geworden. (lacht) Als Mark over mijn schouder had meegekeken, dan zou hij zich wellicht gemoeid hebben en dat had alles alleen maar ingewikkelder gemaakt.'Hoewel de twee in compleet andere werelden leven, bleek snel dat ze veel gemeen hebben, zegt Campbell. 'We zijn allebei, op onze eigen bizarre manier, zachte en attente mensen. Het kan misschien gek klinken, maar Mark wil niet bij het rock-'n-rollwereldje horen, net als ik. Ik ben een trage mens die niet graag opgejaagd wordt, en ik heb een hekel aan de muziekindustrie.' Dat is ook de reden waarom Campbell uit Belle & Sebastian is gestapt. Toen het succes kwam en de andere bandleden zich blindstaarden op het binnenrollende geld was de lol er voor haar af. 'De beginperiode van de groep, daar heb ik mooie herinneringen aan', zegt ze, 'Als je pas 17 bent, dan lijkt zoiets wel een droom. Maar zodra we succes hadden... Naar vreemde landen reizen, steeds nieuwe gezichten zien, als 19-jarige was ik er gewoon bang voor. I felt like a rabbit trapped in the headlights. Ik wou dat de mensen binnen Belle & Sebastian zich wat meer om elkaar hadden bekommerd. Ik heb mezelf soms echt vervloekt toen, gewoon omdat ik een meisje ben. Ik wou niets liever dan one of the boys zijn, maar dat kon niet. Ik ben een loner, een buitenbeentje, dat besef ik wel, maar soms heb ik het lastig om me daarbij neer te leggen. Ooit wil ik ergens bij horen.' 'BALLAD OF THE BROKEN SEAS' UIT OP 30/1 (V2) Peter Van Dyck