De titel Iguana verwijst naar een nietsontziende killer die zelfs na zijn dood zo veel ontzag inboezemt dat een man die het lijk een schop heeft gegeven, daarna vreest voor zijn leven. Een Amerikaanse jo...

De titel Iguana verwijst naar een nietsontziende killer die zelfs na zijn dood zo veel ontzag inboezemt dat een man die het lijk een schop heeft gegeven, daarna vreest voor zijn leven. Een Amerikaanse journaliste op zoek naar een verhaal vraagt al haar minnaars dan weer een masker van de moordenaar te dragen, omdat ze opgewonden raakt van het gevaar dat hij verpersoonlijkte. Carlos Trillo maakte een eigen soort scenario, waarin hij jongleert met genres. Het wezelige gedrag van de burgers tegenover de moordenaar draagt een bijtende satire op de lafheid van mens tegenover machthebbers in zich. De wreedheid van de killer is meer dan een verwijzing naar maffiafilms, ze klaagt ook impliciet het onrecht van de twintigste-eeuwse dictaturen in Zuid-Amerika aan. Grappig, pulp en politiek tegelijk, dit vervolg op Het grote bedrog, dat al dertig jaar oud is maar nu pas in het Nederlands verschijnt (en voor de gelegenheid is ingekleurd).