'Wij hebben de rivier niet eens hoeven over te steken: de andere kant is naar ons gekomen.' Met die poëtische woorden omschreef Applebaas Steve Jobs enkele jaren geleden in een interview met The Financial Times het plotse succes dat zijn bedrijf was overvallen na het lanceren van de iPod. Terwijl Apple voordien een merk was dat vooral aansloeg bij de 'happy few', kon de onderneming met de hippe muziekspeler tot zowat elke huiskamer in de wereld doordringen. Met de iPhone en binnenkort de iPad is die status als 'household name' alleen maar sterker geword...

'Wij hebben de rivier niet eens hoeven over te steken: de andere kant is naar ons gekomen.' Met die poëtische woorden omschreef Applebaas Steve Jobs enkele jaren geleden in een interview met The Financial Times het plotse succes dat zijn bedrijf was overvallen na het lanceren van de iPod. Terwijl Apple voordien een merk was dat vooral aansloeg bij de 'happy few', kon de onderneming met de hippe muziekspeler tot zowat elke huiskamer in de wereld doordringen. Met de iPhone en binnenkort de iPad is die status als 'household name' alleen maar sterker geworden. Ondertussen wordt echter duidelijk dat de mensen die naar Apple overgezwommen zijn dat niet in badpak hebben gedaan. Het bedrijf blijkt namelijk een aversie te hebben ontwikkeld tegen zwemkleding en ook tegen wat eronder zit. Enkele weken geleden maakte men bekend dat er strenger zou worden toegekeken op de applicaties die op iTunes worden aangeboden voor de iPhone en de iPod Touch. Programmaatjes die 'openlijk seksuele inhoud' bevatten, zouden worden verwijderd uit de webwinkel en wie in de toekomst nog dergelijke applicaties zou aanbieden, komt er niet in. Naar eigen zeggen heeft Apple de strengere normen ingevoerd omdat het bedrijf steeds vaker geconfronteerd werd met klachten over expliciete inhoud op iTunes, en op zich kun je er niet echt bezwaren tegen hebben als men de zedigheid wil opkrikken. Wie het echt wil, zal ergens in een uithoekje van het internet vast nog wel foto's van vrouwen in - of zelfs zonder! - bikini vinden. Alleen blijken de criteria die Apple hanteert over wat al dan niet mag soms een beetje bizar. Tijdens het recente stripfestival van Angoulême wilden de organisatoren bijvoorbeeld fragmenten van de 58 genomineerde albums via de iPhone laten bekijken, alleen bleek dat bij tien van de titels niet mogelijk omdat de plaatjes bij Apple te sexy werden bevonden. Een van de slachtoffers was De maagd en de neger, het bejubelde boek van Judith Vanistendael. De criteria lijken niet alleen ondoorzichtig, in sommige gevallen zijn ze ook ronduit hypocriet. De mensen achter het 2BE-programma Men Liberation Front hadden bijvoorbeeld een iPhone-applicatie gemaakt waarbij de gebruikers een beslagen foto van een vrouw in bikini zo snel mogelijk moesten schoonvegen, maar Apple kon er niet mee lachen en weigerde het in de etalage te zetten. De applicatie rond het befaamde badpakkennummer van het Amerikaanse tijdschrift Sports Illustrated kun je echter wel zonder problemen downloaden, omdat, zo legde een topman van Apple uit in The New York Times, 'die applicatie van een bekend bedrijf komt en materiaal bevat dat eerder al te zien was in een groot tijdschrift'. Het is een logica die ook wordt gebruikt om de applicaties van Playboy toe te laten, terwijl daar - zo vermoeden we toch - meer bloot te zien zal zijn dan in die van het M!LF. Je zou van een onderneming die zo lang aan de zijlijn heeft gestaan toch meer sympathie verwachten voor de kleine man. Stefaan WerbrouckApple blijkt een aversie te hebben ontwikkeld tegen zwemkleding én tegen wat eronder zit.