Met een jaarlijkse omzet waaraan zelfs de filmindustrie sinds kort niet meer kan tippen, zijn videogames veruit het populairste tijdverdrijf van het nieuwe millennium. Door het vernuft waarmee de makers de dingen in elkaar boksen, komt de industrie vaak zelfs vindingrijker uit de hoek dan de collega's uit de filmwereld. Getuige daarvan de hopeloze pogingen van Hollywood om stomvervelende videogames op te hangen aan hun kaskrakers. Of wat te denken van volslagen ongeïnspireerde films waarvoor ze de mosterd halen bij hun digitale soortgenoten?
...

Met een jaarlijkse omzet waaraan zelfs de filmindustrie sinds kort niet meer kan tippen, zijn videogames veruit het populairste tijdverdrijf van het nieuwe millennium. Door het vernuft waarmee de makers de dingen in elkaar boksen, komt de industrie vaak zelfs vindingrijker uit de hoek dan de collega's uit de filmwereld. Getuige daarvan de hopeloze pogingen van Hollywood om stomvervelende videogames op te hangen aan hun kaskrakers. Of wat te denken van volslagen ongeïnspireerde films waarvoor ze de mosterd halen bij hun digitale soortgenoten?Mortal KombatMortal Kombat is zonder twijfel een van de meest legendarische actiespelletjes uit de geschiedenis. Het opzet is nochtans doodeenvoudig: vloer zoveel mogelijk tegenstanders en laat daarbij niets aan het toeval over. Hoewel er nauwelijks een verhaal in zit, inspireerde het New Line Cinema tot het maken van twee stupide films. De enorme populariteit van het spel en de speciale effecten stonden in voor de gunstige bioscoopresultaten van de erbarmelijke actievehikels. PokémonHet ondertussen roemruchte spel was enkele jaren geleden verantwoordelijk voor het voortbestaan van de Game Boy. De franchisehandel rond Pikachu en de zijnen is bovendien goed voor een waanzinnig populaire televisieserie en drie rampzalige bioscoopreleases, waarvan het derde deel vorige maand ook bij ons in de zalen werd gebracht. Omdat het spel en de televisieserie vooral de voorkeur wegdragen van kleine kinderen, stellen de bioscoopresultaten in Europa en de Verenigde Staten veeleer teleur.Dungeons and DragonsDungeons and Dragons is in essentie een rollenspel dat al bestaat sinds het begin van de jaren '70. Terwijl er toen alleen een dobbelsteen en een pen aan te pas kwamen, is het spel nu voornamelijk bekend van de diverse videogames die erop gebaseerd zijn. Toch hadden ook die al sterk aan populariteit ingeboet toen de bioscoopversie ervan begin dit jaar in de zalen kwam. Ondanks de soms indrukwekkende speciale effecten is de film dan ook al vlug afgevoerd. Final FantasyOok Columbia Tristar dingt deze zomer naar de gunsten van liefhebbers van het genre met zijn peperdure animatiefilm Final Fantasy. De film kost naar verluidt een slordige 140 miljoen dollar en is gebaseerd op het gelijknamige videospel waarvan ondertussen al ongeveer tien delen op de markt zijn. Het resultaat ziet er in elk geval overweldigend uit. De animatietechnieken zijn zelfs zo beangstigend echt dat sommigen er nu al van overtuigd zijn in de toekomst geen beroep meer te zullen moeten doen op acteurs. Resident EvilNu videogames even vlot van de hand gaan als boeken, hebben de meeste filmmaatschappijen al diverse titels in hun portefeuille zitten. Zo kunt u binnenkort de filmversie van het videospel Soul Calibur zien en eind dit jaar komt ook Resident Evil uit in de zalen. Milla Jovovich en Michelle Rodriguez nemen het daarin op tegen een troep zombies. De regie is jammer genoeg in handen van Paul Anderson, die in het verleden vooral uitblonk in onnozele prullen als Shopping en - jawel - Mortal Kombat.