Jerry Bruckheimer is niet de enige Hollywoodcoryfee die een zijsprongetje maakt naar de televisie. James 'Titanic' Cameron gaf al eerder het goede voorbeeld met de sciencefictionserie Dark Angel, waarvan hij ook een aantal afleveringen zelf regisseerde. Brian Grazer, de man achter A Beautiful Mind, produceerde de schitterende spionagereeks 24, terwijl Barry Levinson ( Rain ...

Jerry Bruckheimer is niet de enige Hollywoodcoryfee die een zijsprongetje maakt naar de televisie. James 'Titanic' Cameron gaf al eerder het goede voorbeeld met de sciencefictionserie Dark Angel, waarvan hij ook een aantal afleveringen zelf regisseerde. Brian Grazer, de man achter A Beautiful Mind, produceerde de schitterende spionagereeks 24, terwijl Barry Levinson ( Rain Man, Wag The Dog) Oz voor zijn rekening nam. Six Feet Under, de naar verluidt baanbrekende reeks rond begrafenisondernemers, werd geschreven door Alan Ball, de scenarist van American Beauty. Michael Mann ( Heat, Ali), die met Miami Vice kleur gaf aan de jaren tachtig, heeft sinds kort ook weer een reeks op de Amerikaanse televisie: Robbery Homicide Division. En er is natuurlijk Band of Brothers, het veelgeprezen Spielberg-Hanks-vehikel, tot voor kort te zien op VTM. Vanwaar nu die innige band tussen Hollywood en tv? Waarom wil een gevierd producer als Bruckheimer per se een tv-serie? 'Because it's fast', grijnst Bruckheimer. 'Als je een film maakt, dan duurt het soms drie jaar vooraleer je het eindresultaat in de bioscoop kan zien. Bij televisie kan je in drie maanden van basisidee naar pilootaflevering gaan. Daarnaast krijg je in een tv-serie de kans om een verhaal goed uit te werken. Een film duurt twee à drie uur, een serie loopt over minstens 22 weken. Daar ligt de aantrekkingskracht.' Ook filmacteurs gaan met plezier voor televisie werken. Daar zit de boost die Kiefer Sutherland ( 24), Sarah Jessica Parker ( Sex and the City) en Charlie Sheen ( Spin City) dankzij televisie kregen natuurlijk voor iets tussen. David Caruso, die na NYPD Blue tevergeefs de overstap naar Hollywood probeerde te maken, hoopt op eenzelfde duwtje in de rug met C.S.I. Miami. 'De barrières zijn volledig weg', aldus Bruckheimer. 'Hollywood neemt televisie nu serieus, terwijl ook tv-zenders meer en meer een beroep doen op mensen uit de filmwereld.' En dat heeft zo zijn voordelen. De kwaliteit gaat omhoog en dankzij het succes van HBO - dat als betaalzender 'gewaagde' series zoals The Sopranos, Sex and the City en Oz durfde uit te zenden - worden er ook meer risico's genomen. Onze televisieavonden kunnen er alleen maar beter van worden: 24 en Six Feet Under zullen op Kanaal Twee te zien zijn, C.S.I. Miami op VT4.(S.W.) Door Stefaan Werbrouck