Wat doe je wanneer je voor kabelzender HBO het eerste seizoen van True Detective hebt geregisseerd, daarmee een stapel Emmy's en andere awards hebt verzameld en zo ongeveer heel Hollywood en de tv-wereld aan je voeten hebt liggen? Dan gaat een beetje opportunist snel zijn krabbel zetten onder een vet contract voor een tweede reeks. Of tenminste even achteroverleunen en van het succes genieten. Maar niet als je Cary Fukunaga heet. De 38-jarige Amerikaan met deels Japanse roots koos ervoor om, meteen na zijn triomftocht met True Detective, zowaar de jungle van Ghana in te trekken, om daar in opdracht van Netflix het kindsoldatendrama Beasts of No Nation te draaien.
...

Wat doe je wanneer je voor kabelzender HBO het eerste seizoen van True Detective hebt geregisseerd, daarmee een stapel Emmy's en andere awards hebt verzameld en zo ongeveer heel Hollywood en de tv-wereld aan je voeten hebt liggen? Dan gaat een beetje opportunist snel zijn krabbel zetten onder een vet contract voor een tweede reeks. Of tenminste even achteroverleunen en van het succes genieten. Maar niet als je Cary Fukunaga heet. De 38-jarige Amerikaan met deels Japanse roots koos ervoor om, meteen na zijn triomftocht met True Detective, zowaar de jungle van Ghana in te trekken, om daar in opdracht van Netflix het kindsoldatendrama Beasts of No Nation te draaien. Nochtans ging Fukunaga niet over één nacht ijs. Al sinds de publicatie van Uzodinma Iweala's gelijknamige roman in 2005 liep het Amerikaanse goudhaantje rond met het idee om het boek te verfilmen. 'Na True Detective had ik verschillende aanbiedingen op zak', vertelt Fukunaga, die, vooraleer hij in tv-kringen furore maakte, eerder al het migrantendrama Sin nombre (2009) en de kostuumfilm Jane Eyre (2011) op zijn cv had staan. 'En dat zowel uit de film- als uit de tv-wereld trouwens. Maar ik liep ondertussen al zo lang met Beasts of No Nation rond dat ik per se eerst dit wilde doen. Het voelde haast als een morele plicht.' CARY FUKUNAGA: Wat de diepere achtergrond is, weet ik niet. Ik ben geen psychiater. Maar ik weet wel dat ik ongelooflijk diep door het boek getroffen werd. Het is een hard, brutaal verhaal, maar het gaat over verloren onschuld, over de inherente goedheid van de mens die door omstandigheden wordt gecorrumpeerd. Eigenlijk gaat al mijn werk over die tweestrijd. Zelfs Jane Eyre. Zelfs True Detective. FUKUNAGA: De helft? Dat is een optimistische schatting. (lacht) Eigenlijk hadden we in Kenia of Oeganda moeten filmen, maar uiteindelijk vonden we de beste locaties en omstandigheden in Ghana. Tien dagen voor de opnames werd ik echter gestoken door een malariamug en dat beest moet een serieuze hongeraanval hebben gehad, want ook mijn chauffeur en mijn assistent hadden het zitten. Malaria voelt alsof iemand je een slaappil heeft gegeven, en daarna een klap op je kop, terwijl je aan het rillen bent van de kou. Onze rekwisiteur kreeg dysenterie en onze cameraman scheurde zijn hamstrings. Nog een geluk dat ik bovenop mijn malaria geen buikproblemen kreeg, want een film regisseren terwijl je om de tien minuten achter de bosjes moet duiken, zou pas een echte hel zijn geweest. FUKUNAGA: Nee. Elf. (grijnst) Ik had blijkbaar ook een parasiet in mijn bloed zitten. En dan waren er nog andere problemen. Zoals acteurs die in de cel belandden, vergunningen die niet in orde bleken, lokale beambten die we moesten omkopen, slecht weer en ga zo maar door. Niet dat ik een echt kom-naar-Jezusmoment heb gekregen, maar ik heb toch meermaals gedacht: 'Hoe haal ik in vredesnaam het einde van de dag? Dit komt nooit goed. We moeten de film stopzetten.' Maar kijk: ik ben gezond en wel, Beasts is gezond en wel en dat is het belangrijkste. FUKUNAGA:(knikt) Hij liep koorts op. Hevige zelfs. In die scène waarin hij met de kinderen rond het kampvuur zit, had hij wel veertig graden koorts. Als je de indruk krijgt dat hij ijlt, is dat dus nauwelijks geacteerd. Idris is een klasbak. Ik ken weinig acteurs van zijn kaliber en status die zo hard werken en zo weinig klagen. Zelfs toen hij van een rots afgleed en dood had kunnen zijn, heb ik hem amper horen zeuren. Het was zo vreemd. Het was alsof we met zijn allen in een roes verkeerden en een geest ons door de film loodste. FUKUNAGA: Klopt. Idris speelde niet alleen hun leider. Op de set wás hij dat ook. Ik heb ook vaak gefilmd zonder 'actie' te roepen, niet omdat ik graag in het rond film en denk dat ik Terrence Malick ben, maar omdat amateurs daar krampachtig op reageren. Plots beginnen ze een masker op te zetten en dat wil je niet. Dat geldt ook in Amerika, waar ik Sin nombre met amateurs heb gedraaid. Alleen is werken met mensen die effectief een oorlog hebben meegemaakt en moorden hebben gepleegd nog wat anders. Verschillende castleden hebben we uit een kamp voor Liberiaanse vluchtelingen in de buurt van Accra gehaald. Een van hen is zelfs nog kindsoldaat in het leger van Charles Taylor (president van Liberia van 1997 tot 2003, nvdr. ) geweest. FUKUNAGA: Onder andere. Er zit ook een vleugje Joseph Kony (een Oegandese rebellenleider, nvdr.) in. Beasts is niet specifiek op deze of gene oorlog gebaseerd, maar is eerder een trip over hoe oorlogsgruwel voelt. FUKUNAGA: Ik heb Beasts expliciet gemaakt als een film die op grote schermen zou worden vertoond. Daarom ben ik heel blij dat hij in Amerika en andere landen ook in de bioscoop te zien zal zijn. En dat hij op filmfestivals als Toronto en Venetië zat. Ik hamer daarop omdat films als deze, die geen evidente money makers zijn, almaar lastiger hun weg richting de bioscoop vinden. Gelukkig houden ze bij Netflix ook van film, en zien ze het niet als een concurrent voor video on demand, maar als een soort promoplatform. Zou het niet geweldig zijn als je House of Cards of True Detective in de bioscoop zou kunnen zien? Ik zou zeker gaan kijken. FUKUNAGA: Nee. Echt niet. Erewoord. (lacht) En ook met seizoen drie heb ik niks te maken. Mocht het opnieuw met Matthew McConaughey en Woody Harrelson zijn, zou ik kijken uit nieuwsgierigheid, maar het zijn andere verhalen met andere acteurs. Ik heb ook nog geen tijd gehad. Ik heb te veel projecten op stapel staan. Drie oorlogsfilms, een spionagefilm, een paar tv-series en een film over Jadin Bell, een 15-jarige homoseksuele jongen die zelfmoord pleegde nadat hij op school werd gepest. Ik vrees dus dat het er niet gauw van zal komen. BEASTS OF NO NATION Vanaf 16/10 op Netflix. DOOR DAVE MESTDACHCary Fukunaga : 'EEN VAN DE ACTEURS IN BEASTS OF NO NATION IS ZÉLF KINDSOLDAAT GEWEEST.'