Gert Meesters
Gert Meesters Stripjournalist voor Knack Focus.

Schilder van ruïnes – De bouwwoede in China heeft grote menselijke gevolgen, weet Gerolf Van de Perre.

Van de Perre

Bries, 80 blz., euro17,5

Sinds de Olympische Spelen is de Chinese bouwwoede ook tot de westerse media doorgedrongen, maar Gerolf Van de Perre maakte het allemaal al veel vroeger mee. Tijdens verschillende lange verblijven in China zag hij hele volkswijken voor zijn ogen tegen de vlakte gaan. Het graf van de keizer is na zijn vorige geschilderde Chinastrips Steenstof en Huishulp een los verhaal gewijd aan de ingrijpende gevolgen van die bouwwoede.

Elk personage staat haast symbool voor een bevolkingsgroep. Een jongetje dat al zijn hele leven in een wijk woont die afgebroken wordt, maakt op de ruïnes van de andere huizen kennis met een pas gearriveerd jongetje. Diens gezin is op de dool sinds hun huis heeft moeten plaatsruimen voor de Vierklovendam, waardoor een uitgestrekt gebied blank kwam te staan. Samen zien de kinderen het verdere verval van de wijk, zonder er echter alles van te begrijpen. Ze denken dat iedereen een schat zoekt in het verborgen graf van de keizer. Een ander opvallend personage is een collageartiest die net zoals de kinderen in de ruïnes snuistert. Hij stelt zijn kunstwerken over een vervlogen tijd tentoon in galerijen en krijgt daardoor een functie vergelijkbaar met die van Van de Perre, die in zijn werk ook een verloren China weer tot leven roept.

Als schilder maakt Van de Perre zijn strips op een bijzondere manier: grote schilderijen worden digitaal tot strippagina’s gemonteerd. Zijn picturale achtergrond is ook duidelijk in de composities, want elk plaatje is echt een schilderij op zich. Die aanpak heeft ook nadelen. Omdat de personages door de ruwe verfstreken niet altijd makkelijk te onderscheiden zijn, kun je belangrijke verhaalmomenten missen. Zeker omdat Van de Perre bij elk boek beter te pakken krijgt hoe je in een strip kunt vertellen en hij vaak geen woorden nodig heeft.

Om de verbondenheid van de twee jongens ook visueel weer te geven, schildert hij ze in een soort luchtbel, een cocon die de naïviteit van hun illusies symboliseert. De echte ster van Het graf van de keizer zijn echter de halfafgebroken huisjes, waarvan Van de Perre het lijnenspel en de ongewilde kleurpatroneneindeloos gevarieerd weergeeft, als verdwijnende structuurelementen in het leven vande personages.

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content