ACHTERGROND

De onafhankelijke Poolse makers van onder meer westernreeks Call of Juarez en zombierollenspel Dead Island begeven zich met Dying Light wederom op vertrouwd actieterrein. Toch is dit de eerste keer dat ze met productiebudgetten van een dergelijke omvang een new-gen-spel hebben klaargestoomd. De studio heeft compleet niets (meer) te maken met het deze zomer verschijnende Dead Island 2 (dat nu in handen is van het Duitse Yager), maar legde zich onder de vleugels van uitgever Warner Bros in totaal drie jaar ...

De onafhankelijke Poolse makers van onder meer westernreeks Call of Juarez en zombierollenspel Dead Island begeven zich met Dying Light wederom op vertrouwd actieterrein. Toch is dit de eerste keer dat ze met productiebudgetten van een dergelijke omvang een new-gen-spel hebben klaargestoomd. De studio heeft compleet niets (meer) te maken met het deze zomer verschijnende Dead Island 2 (dat nu in handen is van het Duitse Yager), maar legde zich onder de vleugels van uitgever Warner Bros in totaal drie jaar toe op de ontwikkeling van dit nieuwe survivalhorrorspel. Alwéér een zombiegame? Stop uw gezucht! Net zoals Dead Island speel je Dying Light vanuit eerstepersoonsaanzicht: zo zit je meteen midden in de actie. Maar daar houden de vergelijkingen tussen de twee games ook op. Je bevindt je in een afgesloten stadsdeel (een fictieve variant op Harran in Turkije). Daar is de bevolking ten prooi gevallen aan een wreedaardige infectie, die hen in agressieve mensen etende monsters verandert. Je dient al je skills in de strijd te werpen om overlevenden én jezelf te helpen. Daarbij gebruik je door jezelf ineengeknutselde wapens. Maar conflicten ga je vaak beter uit de weg. Dat doe je al sluipend, door boobytraps te activeren én omhoog te klimmen. Gelukkig ben je een acrobaat, die in pure parkoersstijl over muurtjes springt, over daken rent en als een kat met negen levens telkens weer op zijn pootjes belandt - onmisbare vluchttechnieken wanneer je levensmiddelen en objecten opspoort, om ze naar overlevenden in gebarricadeerde kampen te brengen. Onderweg ontmoet je geïnfecteerden, bandieten en mensen die vechten voor hun leven. Overdag zijn de zombies rustiger en minder talrijk. Zodra de nacht valt, kolken er sprintende roedels door de straten. Wanneer je de hete adem van die halflijken in je nek voelt, is tijdig een schuilplaats bereiken cruciaal. Dying Light is zeker niet grensverleggend als survivalhorror- en zombiegame. Maar binnen de krijtlijnen van dat inmiddels overbekende genre komt het spel behoorlijk onderhoudend en suspensevol uit de hoek. Dat komt door de spannende dag- en nachtcyclus, maar ook door de vrijheid die samengaat met de gameplay, die je situaties, confrontaties en conflicten vanuit verschillende hoeken en met diverse tactieken laat oplossen. De free running-mogelijkheden doen denken aan Mirror's Edge, maar dan met indrukwekkender, zij het minder gestileerde graphics. Zombies zijn nu eenmaal spuuglelijk. DYING LIGHT PC, PS4, XBOX ONE WARNER BROS. GAMEPLAY *** GRAFIEK *** GELUID *** DIMITRI DEWEVER