Eddie Mannix (Josh Brolin) is in het Hollywood van de jaren vijftig een fixer voor Capitol Pictures. Hij moet er niet alleen over waken dat alles voor die filmstudio volgens plan verloopt, hij wordt ook betaald om schandalen met de sterren van zijn werkgever uit de pers te houden. En daarin gaat hij soms erg ver. Om de zwangerschap van de ongehuwde DeeAnna Moran (Scarlett Johansson) uit de roddelrubriek van de tweeling Thora en Thessaly Thacker (tweemaal Tilda Swinton) te houden, schroomt hij er bijvoorbeeld niet voor om dier kind te adopteren. Met de gecultiveerde Britse regisseur Laurence Laurentz (Ralph Fiennes) heeft Mannix dan weer een hoogoplopende ruzie omdat die zich ergerde aan de casting van de zingende westernster Hobie Doyle (Alden Ehrenreich) in zijn high-societymelodrama. Maar Mannix heeft vooral de handen vol met studioster Baird Whitlock (George Clooney), een leeghoofd dat door The Future, een geheim communistisch genootschap van scenaristen, ontvoerd wordt net op het moment dat hij de hoofdrol moet vertolken in het dure Bijbelepos Hail, Caesar!

Ook in deze screwballcomedy, na Barton Fink (1991) hun tweede film over droomfabriek Hollywood, gaan Joel en Ethan Coen voluit voor de karikatuur, niet alleen van Hollywood trouwens maar ook van religie. Let u maar even op de scène waarin Mannix religieuze leiders om raad vraagt over de Christusvoorstelling in voornoemd Bijbelepos. De liefhebber heeft trouwens al gespot dat Capitol Pictures ook de studio is waar de Coens destijds de jonge scenarist Barton Fink voor lieten werken. Eddie Mannix heeft overigens ook in het echte leven in Hollywood rondgelopen: hij was een voormalige buitenwipper die net als in deze komedie problemen van de sterren fikste, al was dat niet zo grappig als in deze film: hij zou verkrachting, abortus en mogelijk zelfs moord onder de mat hebben geveegd. Het verhaal van DeeAnna Moran bij de Coens komt overigens behoorlijk overeen met een ander 'probleem' dat de echte Mannix arrangeerde: de zwangerschap van de ongehuwde actrice Loretta Young.

Hail, Caesar! is onder alle joligheid ook een eerbetoon aan de films die toen in Tinseltown gemaakt werden. Van een western over een musical met tapdansende matrozen tot een waterballet à la Busby Berkeley: de Coenbroers tonen telkens heerlijke, nauwgezette pastiches in stralende kleuren op die klassieke Hollywoodgenres. Mannix wordt daartussen opgevoerd als een heilige, een Christus die zich alle moeite van de wereld getroost voor dat lichtvoetige Hollywoodvermaak maar die op elk moment ook gekruisigd kan worden. U mag Hail, Caesar! inderdaad ook zien als het verhaal van Christus, verteld door twee Joden die de Heiland voor geen haar vertrouwen.

Vrijdag 22/11, 23.00, Q2