STRIKE SUIT ZERO: DIRECTOR'S CUT
...

STRIKE SUIT ZERO: DIRECTOR'S CUT PC, PS4 ATLUS GAMEPLAY ** GRAFIEK *** GELUID *** Dit onafhankelijk geproduceerde Britse ruimtespel is een gepassioneerde poging om het space combat-genre van de vergetelheid te redden. Games als Wing Commander (1990), Star Wars: X-Wing (1992) en Colony Wars (1997) waren ooit ongemeen populair onder sciencefictionfans, maar de laatste vijftien jaar bleek het genre op sterven na dood. Strike Suit Zero is niet zomaar een eerbetoon aan een vervlogen tijdperk, maar brengt ook vernieuwing, door de gameplay te mixen met elementen uit robotgames als Armored Core en Mobile Suit Gundam. Een jaar na de pc-editie verschijnt nu de PS4-versie in een opgewaardeerde Director's Cut. In de verre toekomst trekt de mensheid eropuit om planeten te koloniseren. Na een tijdje dreigt de aarde haar politieke rol als leidende moederplaneet te verliezen: de kolonisten komen in opstand om hun onafhankelijkheid af te dwingen. De zaken lopen pas echt uit de hand wanneer een opgevangen mysterieus ruimtesignaal voor onomkeerbare verdeeldheid zorgt, en zo een intergalactische oorlog ontketent. Het is je taak om als gevechtspiloot Adams de hete kastanjes uit het ruimtevuur te halen en de destructie van de aarde te verhinderen. Gelukkig beschik je over divers en geavanceerd rondzoevend materieel. De campagnemodus bestaat uit dertien hoofdmissies, elk met een drietal checkpoints en evenveel vijandelijke confrontaties. Objectieven krijg je via de radio van het commandocentrum te horen. De verhaallijn vordert via korte filmpjes. Na een tijdje krijg je toegang tot het Strike Suit, een experimenteel ruimtetuig dat van ruimtejet omgevormd kan worden tot een zwevende robot en vice versa. Als vliegtuig ben je snel en wendbaar, als robot ben je sloom maar heb je toegang tot krachtigere lasergeweren en hittezoekende raketten én kun je meerdere doelwitten tegelijk bestoken. Fijn dat deze game moedig het voortouw neemt om een subgenre van de ondergang te redden. De vlotte besturing en de verzengende sciencefictionsfeer vormen de grootste troeven van Strike Suit Zero. Jammer dat vormgeving, verhaal en tactiek van de vijanden nergens de middelmaat overstijgen. Extra zonde dat er amper variatie te bespeuren valt in de clichématige en pijnlijk in herhaling vallende aanvals-, verdedigings- en escortemissies. Dodelijk dat de dogfights soms overbodig lang uitgesponnen worden om de speelduur kunstmatig te rekken. Hier zit geheid niemand op te wachten... DIMITRI DEWEVER