Dat George Clooney de ouderwetse Hollywoodklasse uitstraalt waarmee cinemahelden als Clark Gable of Richard Grant gezegend waren, is de marketingbonzen natuurlijk ook niet ontgaan. Als we even voorbijgaan aan zijn striptease-act voor Diet Coke en het feit dat hij voor anderhalf miljoen dollar bier slurpte uit een Budweiserblik - de manier waarop hij een blauwtje liep in een Martinicommercial was nog bijzonder elegant in beeld gebracht - doet George niet mee aan platte public...

Dat George Clooney de ouderwetse Hollywoodklasse uitstraalt waarmee cinemahelden als Clark Gable of Richard Grant gezegend waren, is de marketingbonzen natuurlijk ook niet ontgaan. Als we even voorbijgaan aan zijn striptease-act voor Diet Coke en het feit dat hij voor anderhalf miljoen dollar bier slurpte uit een Budweiserblik - de manier waarop hij een blauwtje liep in een Martinicommercial was nog bijzonder elegant in beeld gebracht - doet George niet mee aan platte publiciteit: 'Reclamespots moeten klasse uitstralen. Ik wil trots zijn op het product dat ik promoot.' Of hij ooit zelf een commercial zal regisseren? 'Ik heb het nog nooit gedaan, maar volgens mij is het veel moeilijker dan een film, omdat je minder tijd hebt om het verhaal te situeren. In een commercial is de visuele stijl erg belangrijk en gaat alles veel sneller.'Tegenwoordig is ' Gorgeous George'te zien in The Boutique, Michel Gondry's bijzonder stijlvolle aanzet om Nespressokoffie te beginnen drinken. De opnames vonden dan wel in Los Angeles plaats, speciaal voor deze spot liet Gondry de Parijse Nespresso flagship boutique aan de Avenue Victor Hugo nabouwen en een heel arsenaal van koffiezetmachines aanrukken om zomaar eventjes veertigduizend kopjes koffie te zetten. Olivier Quillet, de International Marketing Director van Nespresso, vertelt waarom Clooney de geschikte persoon was om hun koffie aan te prijzen: 'Clooney belichaamt de drie waarden waar Nespresso voor staat: stijl, verfijning en charme.' Russell Crowe is niét onder de indruk van Clooneys stijl, verfijning en charme. De Australische relnicht haalde uit naar zijn collega's die hun diensten leenden aan publiciteitscampagnes: 'Ik gebruik mijn status niet om geld te verdienen', aldus ' The Gladiator'. 'Ik doe niet mee aan Spaanse kostuumadvertenties zoals Clooney, aan Japanse sigaretreclames zoals Harrison Ford of aan American Expresscommercials zoals Robert De Niro. Ik vind het heiligschennis: ze verbreken het f**king sociale contract met hun publiek.' Clooney sloeg meteen terug: 'Crowe mag zeggen wat hij wil - hij gebruikt zijn roem ook om zijn groep te promoten. Als Ford, De Niro en ik met een band als Grunting For 30 Feet (George bedoelt natuurlijk '30 Odd Feet Of Grunts', zoals Crowes rockband eigenlijk heet, nvdr.) zouden beginnen, zou dat ook onder de noemer 'slecht gebruik van onze bekendheid' vallen.' Touché. (Di.M.)